نماد سایت خدمات باغبانی و جابجایی درخت هورس (Horas)

انتخاب درخت مناسب

انتخاب درخت برای احداث فضای سبز چگونه باید باشد؟

انتخاب درخت برای احداث فضای سبز چگونه باید باشد؟

انتخاب درخت برای احداث فضای سبز چگونه باید باشد؟

بحث درباره انتخاب درخت مناسب و کاشت و نگهداری در قالب یک جمله نمی گنجد. بلکه احتیاج به بررسی نکات و شرایط خاصی که در ذیل بصورت مختصراز نظر خوانندگان عزیز میگذرد.

انتخاب درخت مناسب دائماً در حال رشد است. سطح حیاط یا بافت خود را بسنجید. رشد نهایی گیاهی که مورد نظرش است در نظر بگیرید. مبادا درختی را در ۱۰ سال آینده حدود ۵۰ متر مربع مکان نیاز دارد در ریشه ساختمان یا کنار دیوار کاشت نمایید. جابجایی درخت در تهران.

میدانید که درختان در نتیجه همیشه فضای سبز خود نمایی خاصی دارند. خود را به شما نزدیکتر و در نتیجه حیاط یا باغ شما کوچکتر و خفه تر جلوه میدهند. برعکس درختان با رنگ روشن از شما فرار کرده و اندازه محیط برای انسان را بازتر نمایش میدهند.

میدانید که بعضی از گیاهان دارای بافت خشن و بعضی بافت نرم هستند. هیچ گاه در کاشت هیچکدام افراط نکنید. مگر اینکه هدف دیگری را دنبال کنید. با انتخاب صحیح گونه ها سعی کنید باغ شما در هیچ ماهی از سال بدون جاذبه رنگ برگ و گل و شاخه ویا میوه نباشد.

انتخاب درخت از دید بیننده

بیننده همیشه دوست دارد نگاهش هم به بالا و هم به پایین و هم درسطح باشد سعی کنید درختانی را انتخاب کنید. که نیازهای روانی و بصری دیدار کنندگان را برآورده کنند.

اگر میخواهید دیدار کننده در اولین نگاهش شی خاصی را ببیند بهترین گیاه را از نظر رنگ و فرم و شکل در آنجا کاشت نمایید. اضلاع جنوب غربی، غربی و شمال غربی ساختمان مکانهایی هستند. که آفتاب بعد از ظهر باعث بالا بردن درچه حرارت میگردد. در اینگونه مکانها درختان بلند سایه دار کاشت نمایید.

اگر یک استخر دارید حتماً کاشت درخت بید مجنون یا هر درخت مجنون بدون میوه را در کنار آن فراموش نکنید. تا بیننده به محض نگاه به انتخاب درخت مناسب دیدش با شاخه های آویزان آن به استخر و انعکاس آن در کنار متوجه گردد.

درختان خزان دار درختانی ایستا یا Static هستند یعنی گاهی هستند و گاهی نیستند در تابستان حیاط را کوچک جلوه میدهند. در زمستان به علت لخت و عریان بودن باغ را بزرگتر نمایش میدهند. برعکس درختان همیشه سبز خصوصاً درختان سوزنی برگ مانند کاج و سرو همیشه هستند و از نظر زمانی حالت پویا یا Dynamic دارند و فضا را کوچکتر جلوه میدهند.

انتخاب گیاهان در طراحی باغ ویلا

انتخاب گیاهان در طراحی باغ ویلا و طراحی منظر، باید با توجه به عوامل مختلفی انجام شود که شامل شرایط آب و هوایی، نور، خاک، فضای موجود و نیازهای ساکنان ویلا است. در ادامه به برخی از نکات مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

۱- شرایط آب و هوایی: گیاهانی که در مناطق با آب و هوای گرم و خشک رشد می‌کنند، برای باغ ویلا مناسب هستند. اما اگر منطقه خنک و مرطوب است، گیاهانی مانند رز و گل‌های بومی مناطق مرطوب، برای باغ ویلا مناسب هستند.

۲- نور: برخی گیاهان به نور فراوان نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر تحمل نور کمتری دارند. برای باغ ویلا، گیاهانی که به نور کمتر نیاز دارند، مثل گل‌های سایه‌دوست، مناسب هستند.

۳- خاک: خاک باغ ویلا باید حاوی مقدار کافی عناصر غذایی و رطوبت باشد. برخی گیاهان به خاک با pH خاصی نیاز دارند، بنابراین باید خاک باغ ویلا را بر اساس نیازهای گیاهان انتخاب کرد.

۴- فضای موجود: برای طراحی باغ ویلا، باید به فضای موجود در اطراف آن توجه شود. گیاهان باید با فضای موجود هماهنگ باشند و به زیبایی باغ کمک کنند

۵- نیازهای ساکنان: گیاهانی که علاوه بر زیبایی، به نیازهای ساکنان ویلا هم پاسخ می‌دهند، مثل گل‌های خوراکی، مناسب هستند.

بعضی از گیاهان مناسب برای باغ ویلا عبارتند از:

– گل‌های زینتی مانند رز، لاله، گل‌های آفتابگردان و گل‌های داوودی.

– گیاهان سبز مانند بوته‌ها، درختچه‌ها و گیاهان خزه ای.

– گیاهان خوراکی مانند سبزیجات و میوه‌های مختلف.

با توجه به نکات فوق، می‌توانید گیاهان مناسب برای باغ ویلا خود را انتخاب کنید.

مواد غذایی خاک

درخت با بافت خشن مانند نخل بطرف بیننده می آید. بافت ظریف مانند بید از بیننده فرار میکند. مواد غذایی خاک و آب و هوا و نور محیط باغ خود را در نظر بگیرید. احتیاجات گیاه هم مطالعه و محیط اطراف شما بهتر از فروشندگان درخت با شما صحبت میکنند.

حرمت همسایه را چه از نظر شرعی و چه از نظر قانونی نگه دارید. مبادا سایه درخت و برگهای خزانی و یا تکثیر گیاهان بالا رونده از دیوار در ویلا و باغ شما همسایه را ناراحت و شاکی کند.

گرمی و سردی رنگها و تضاد با همدیگر را درنظر داشته باشید. بعضی از رنگها کسل کننده و بعضی شاد هستند. بعضیها هم باید دوتایی و بصورت ضد همدیگر مورد استفاده قرار گیرد.

پس از انتخاب درخت مناسب اگر درختان بصورت ریشه لخت یعنی پس از بیرون آوردن از خزانه در زمستان به باغ میبرید. مواظب باشید ریشه های آنها در یک گونی مرطوب و یا در بشکه آب که حدود ۱۰ کیلوگرم کود حیوانی و کود نوتریجکت امریکا به مقدار مناسب با نظر کارشناس هورس و ۵ کیلوگرم خاک رس در آن حل گردیده نگه دارید و تا موقع کاشت آنها را خارج نکنید.

خارج سازی درخت از گلدان

اگر گیاه داخل گلدان یا گل جا تهیه و عمر آنها زیاده از حد نگذشته باشد. ریشه ها از سطح و انتهای گل جا بیرون نزده باشند. بعضی فروشندگان گیاه گیاهان را از خاک خارج کرده و در گلجا کاشت مینمایند. بعنوان گیاه سالهای قبل معرفی میکنند. برای آزمایش اینگونه درختان تنه درخت را با دو دست گرفته و از زمین بلند کنید گیاه نباید از خاک خارج شود.

اگر گلدان یا گل جا گیاه همیشه سبز در آن و با خودرو آنرا تا باغ حمل میکنید. خودرو حتماً باید چادر داشته باشد. گلدان و گیاه باید رشد متقارن در تمام جهات داشته باشد. گیاهانی که یک طرف آن خوب و پر و طرف دیگر ضعیف و خالی خریداری نکنید.

درختانی بزرگتر شما را وسوسه نکند. درختان کوچکتر بهتر از آنها خود را با محیط سازش میدهند. گیاهان پا بلند را رد عقب و پاکوتاه ها در جلو کاشت نمایید.

گودال کاشت را دو برابر حجم گلدان یا گل جا حفر و مقداری مخلوط خاک، کود پوسیده و شن به نسبت یک بر یک در ته گودال بریزید. گیاه در سال اول احتیاج به محیطی مناسبتر دارد.

علف هرز در محوطه سازی

همیشه و همه جا مواظب علوفه هرز ریشه و یا بذر آنها باشید. مبادا گیاه شما دارای مقداری زیادی ریزوم چمن باشد. انتخاب درخت مناسب را از گلدان خارج و داخل گودال قرار دهید. مواظب باشد یقه گیاه در محل جدید در همان جایی باشد. که در خزانه یا گلدان بودست. پس از ریختن خاک گیاه طوری جابجا که درست در مرکز گودال قرار گیرد.

قبل از کاشت نسبت به حذف بعضی از ریشه های که از سطح گلدان بیرون زدند. اقدام تا ریشه تحریک گشته و رشد بیشتری را آغاز کند. با انگشتان یا نوک پا خاک را فشرده تا حبابهای هوا خارج شوند. ریشه کاملاً با سطح خاک در تماس باشد.

گیاه را آبیاری و مواظب باشید. که با مرطوب سازی خاک گیاه احتمالاً کج خواهد شد. در اینصورت سنگ مناسبی در کنار تنه قرار دهید. آنرا راست و فردا آنرا بردارید.

استفاده از قیم یا نگهدارنده برای گیاهان بزرگ لازم و بوسیله تسمه و و داربست صورت میگیرد. از سطح خاک تا ۱۵ سانتیمتر بالای آن هر گونه شاخه ای اضافی را قطع نمایید.

کاشت و انتخاب درخت مناسب

زمانی که کاشت و انتخاب درخت مناسب شما به اتمام میرسد. مواظب آبیاری و دستورات نگهداری بعدی باشد.

تمیز کردن باغ: پس از اتمام کاشت تمیزی دیگری نظیر تمیزی اول لازم دارید. که در این گام مهمتر چنانچه نسبت به خارج سازی نخاله های ساختمانی و بقایای گیاهی اقدام نشود. از درختان هم بخوبی نگهداری نخواهید کرد. تا حالا کلیه گامها را بصورت فنگ شویی برداشته اید. از این به بعد هم مرتب باشد. نگهداری را آغاز و نظم فنگ شوی را یاد بگیرید.

نگهداری ابیاری

اولین نکته مطرح در نگهداری آبیاری میباشد. مواظب دوره آبیاری باشد با رشد و انتخاب درخت مناسب ریشه ها بطرف بیرون از مرکز رشد میکنند. بطوریکه ریشه همیشه در سایه انداز ظهر درخت و آبیاری در طوقه کافی نیست. در زمستانها چنانچه بارندگی به تاخیر بیافتد. آبیاری لازم میباشد. نزدیک به بهار در فصل اسفند آبیاری را افزایش دهید. آبیاری در فصل خزان اهمیت خاصی دارد.

دفع آفات و امراض گیاهی نکته ای که دائماً باید ذهن شما را مشغول کند. از انتخاب درخت مناسب خود بازدید به عمل آوردید. تا از حمله حشرات و قارچها باخبر باشید. با رویت اولین علامات به اداره کشاورزی قسمت حفظ نباتات مراجعه و طبق دستور آنها عمل و به سخنان فروشندگان سم اکتفا نکنید.

هرس گام دیگری در نگهداری و در سالهای اول و دوم از یک کارگر خبره محلی کمک بگیرید. کارگران کشاورزان اگر چه از نظر علمی ضعیف هستند. اما از نظر عملی تجربیات گرانبهایی دارند. با زبان خودشان صحبت و مطالب زیادتری در اختیار شما خواهند گذاشت.

مهندس بیژن صمغ آبادی با شماره موبایل ۰۹۱۲۲۱۷۵۱۷۴ آماده ارائه مشاوره رایگان میباشد.

 

خروج از نسخه موبایل