نماد سایت خدمات باغبانی و جابجایی درخت هورس (Horas)

جایگزینی برای چمن

جایگزینی برای چمن

جایگزینی برای چمن

با چه گیاهی جایگزین کنیم؟

جایگزینی برای چمن هزینه کارگر و آبیاری چمن دو عاملی هستند که اکثر باغداران و شهرداریها در سراسر جهان را به این کار وادار کرده است که جایگزینی برای چمن پیدا کنند. علاوه بر دوعامل بالا زشت شدن چهره سیمای چمن در صورتیکه یک هفته از سرزنی آن بگذرد وهمچنین مسئله ای که تعطیلات برای نگهداری آن ایجاد میکند به علتها افزدوه است.

فقط سطوح کمی از باغ را میتوان به محوطه سازی با مصالح ساختمانی اختصاص داد. بعضی به علت وجود تنوع رنگها و گلها دوست دارند مقداری محوطه باغ خود را اختصاص بگل جاها بدهند.

آنهم وظیفه ای سنگین برای آبیاری آنها در پی دارد. برای همه افرادی که افکاری سازگار با طبیعت دارند سبزی چمن، لطافت و بافت نرم آن در پوست و گوشت آنها نفوذ کردست. این افراد حاضر نیستند چمن را با هیچ جایگزینی عوض کنند. اما به هر صورت اگر از چمن خسته شده اید و بنا به هر دلیلی باآن مشکل دارید نامید نشوید. جایگزینی مناسب برای آن پیدا شده است.

باغبانی هورس در حوزه مشاوره در خدمت شماست. با شماره ۰۹۱۲۲۱۷۵۱۷۴ تماس بگیرید.

خزه جایگزنی برای چمن

ظاهری سبز و آراسته دارد. خیلی ظریف و لطیف است ، در سایه مقاومت خوبی از خود نشان میدهد، فقط در مکانهای مرطوب میتواند بعنوان خایگزین عمل کند. خزه جایگزینی برای چمن محسوب میشود.

برای مکانهای خفه، دم دار، سایه و مرطوب بکار ببرید. برای سطوحی که چمن از زندگی در آن عاجز هست مناسب میباشد. خرید خزه کار مشکلی و فقط جمع آوری از جنگل و کاشت و بردباری لازم دارد.

بجز خزه و چند گیاه پاکوتاه سرزنی مرب در گیاهان جایگزین چمن لازم است. این سرزنی به گیاهان پوششی ظاهری آراسته میدهد و آنها را شاد و شاداب میگرداند اما درباره چمن طبیعی این مراقبتها بیشتر و بیشتر و اگر یک هفته دیرتر عمل سرزنی انجام گردد. همه بافت حالت خود را از دست میدهد.

بعضی از گیاهان پوششی گلهاهای ریزی دارند که بعضی از باغبانها معتقدند که نیروی گیاه پوششی را صرف خود میکنند و اقدام به سرزنی و حذف آنها می نمایند. درهر حال فراموش نکنید که حاشیه از اهمیت خاصی برخوردار هستند ونباید اجازه داد که با بزرگ و گسترده شدن آنها از خط مرزی خود عبور کرده وبسترهای دیگررا نیر نامرتب کنند.

کامومیل جایگزینی برای چمن

کامومیل معمولی ترین گیاه پوششی جایگزین چمن طبیعی محسوب میشود. خیلی جذاب و با قدم برداشتن روی آن بوی معطری به مشام میرسد. کامومیل سرزنی کمتر نیاز دارد. معایبی هم دارد که از آن جمله عدم امکان استفاده از سموم علف کش انتخابی در آن و البته عیبی که همه جایگزین نیز دارند.

هرگز برای مکانهای وسیع استفاده نکنید. گلد خوری خوبی ندارد. برعکس چمن طبیعی که در زمینهای فوتبال هم کاشت میگردد. لگد خور مناسبی ندارد. کامومیل برای محلهای با عبور و مرور زیاد مناسب نیست. کامومیل جایگزینی برای چمن طبیعی محسوب میشود.

آویشن جایگزینی برای چمن

جایگزین دیگر برای چمن کاری محسوب میشود. جذاب با گلهای بنفش و بوی خوش نوعی از آن که در آشپزخانه از آن استفاده میگردد. بوته پهن دارد مناسب نیست. بصورت فرشی ارغوانی خودنمایی میکند که با رنگ سفید صخره محل عبور تضادی عجیب و قابل مقایسه درست میکند.

آویشن برای سطوح کوچک و کم وسعت مناسب و در نزدیکی محل نشستن بخاطر بوی خوش آن کاشت میگردد. اگر در فواصل بین لاشه سنگها و قطعات بتونی کاشت گردد منظره جالبی به آن میدهد. آویشن جایگزینی برای چمن طبیعی محسوب میشود.

شبدر جایگزینی برای چمن

اگر چه شبدر جایگزین خوبی برای چمن طبیعی میباشد. اما باغداران دوست ندارند با چمن طبیعی آنها مخلوط شود. باغبانان شبدر را مهمان ناخوانده میدانند و سعی برحذف و مبارزه با آن دارند. اگر چمن طبیعی با کم آبی روبروی شود. شبدر مقاومت خوبی نشان میدهد. بصورت لکه بزرگ سرزنی ملایمی دوست دارد. تا گلهای سفید انتهایی آن قطع شود.

شبدر برای مکاههای کوچک که مایل به تزیین آن هستند کاشت میگردد. قطعه ای شاداب و نمایشی از فرش بزرگ عرضه میکند. شبدر جایگزینی برای چمن محسوب میشود.

آبیاری طاقت فرسا چمن طبیعی

آیا آبیاری چمن طبیعی روزی دو بار در تابستان شما را رنج میدهد. یا اینکه از سرزنی مداوم آن خسته شدید. قطعاتی از چمن طبیعی خشک و به اصطاح کچل شدند.

راه چاره آن اینست که براحتی میتوانید آن قطعه از چمن طبیعی را برداشته و بجای آن سنگریزه بریزید. که مبارزه با ریشه علوفه هرز دائمی مانند گیاهان ریزوم دار و یا با ریشه قوی مانند خارشتر را نیز به همراه دارد.

در این مورد باید پس از برداشت سطح چمن طبیعی و ریشه آن به عمق حدود ۸ سانتیمتر خاک را با پلاستیک ضخیم پوشانید. سپس سنگریزه را در سطح آن اضافه کنید. در این صورت از رشد ریشه علوفه هرز نیز جلوگیری مینماید. آبیاری طاقت فرسای و جایگزینی برای چمن طبیعی پیدا کنید.

طرز ساخت بستر سنگریزه

  1.  قطعه طناب، بند پلاستیکی، لوله و یا شیلنگ میتواند بعنوان ایجاد علامت و ریختن رنگ مورد استفاده قرار گیرد. هر شکلی که مورد نظر باشد میتواند ایجاد شود. اما شکل بیضی برای باغ کوچک دل پسندتر میباشد.
  2.  با یک بیل یا بیلچه در اطراف لوله و یا شیلنگ علامت گذاری کنید. سپس میتوانید لوله را از محل بردارید.
  3.  چمن طبیعی را بیل یا بیلچه بردارید. عمقی حدود ۱۰ سانتیمتر ایجاد کنید. میزان سنگریزه مورد احتیاج حدود ۵/۷ سانتیمتر و ۵/۲ سانتیمتر فضای ایجادی برای جلوگیری از انتشار سنگریزه به داخل چمن طبیعی هست.
  4.  در صورتیکه مایل به کاشت گیاهان در داخل سنگریزه هستند. کف بستر مقداری کود دامی پوسیده، کود مایع مخصوص چمن و یا مخلوط با خاک برگ بریزید. کاملاً پخش کنید.
  5.  سنگریزه با چمن حدود ۲ سانتیمتر باید اختلاف ارتفاع داشته باشد.
  6.  اطراف گیاهان کاشته با سنگهای رودخانه تزیین کنید.
  7. سنگریزه جایگزینی برای چمن طبیعی محسوب میشود.

حیاط با بستر برجسته گل کاری

بهترین موقعیت برای افراد شاغل و پرکار که وقت زیادی برای آب دادن باغچه و تمیز کاری محوطه و سرزنی چمن ندارند.  تصمیم به گذراندن چند ساعت در گوشه ای خالی از اغیار هستند در لبه باغچه برجسته ونزدیک به محل کباب پز آن قدر محل نشست فراوان که میتوان از چند خانواده پذیرایی کنید.

باغچه برجسته برای باغبانانی که مشکل حرکتی دارند. به مراتب مناسبتر از باغچه هم سطح با زمین هست. این باغچه با گیاهان گلدار، برگی و درختچه مزین شدست.

اگر چه این حیاط با کمترین هزینه اجرا گردیده و نگهداری آن بسیار آسان بوده اما نقاط کانونی در آن به فراوانی به چشم میخورد. به تغییر سطح و ایجاد پلکان و بسترهای برجسته گلکاری چشم بیننده دائماً آنها را مقایسه میکند. تک درخت زیبایی شاخص حیاط یکی از نقاط کانونی میباشد. بیننده چشم از آن بر نمیدارد. سختی بافت سنگ فرش زیبای آن با نرمی و لطافت بافت ظریف گیاهان جبران گردیدست.

محل کاشت چمن طبیعی

نگهداری و مراقبت و آبیاری بسترهای برجسته به علت کار در حالت ایستاده و اشراف بدن باغدار به باغچه به مراتب راحت تر از بسترهای هم سطح زمین میباشد. طرز ساخت بسترهای برجسته در مقاله چمن درج و برای رعایت نکات به آن جا مراجعه فرمایید. گل جا و گلدان به راحتی و فوریت تهیه میگردند. در هر جا که مایل بودید می توانید آنها را قرار دهید.

تنها مساله گل جاها آبیاری مرتب آنهاست که باید حتما باری آن برنامه ریزی کنید. گل جاها میتوانند گلهای یک ساله تا درختچه ده یا بیست ساله را در خود جا دهند. کاشت گیاهان دارویی و چاشنی در حیاط و سطوح فضای سبز باغ معمول گردیده که علاوه بر زیبایی رایحه آنها شامه شما را نوازش میدهد و بعنوان چاشنی در غذای پذایریی شما استفاده میگردد. آویشن و برگ بو دو گیاه دارویی معطر و قابل استفاده هستند.

خروج از نسخه موبایل