نماد سایت خدمات باغبانی و جابجایی درخت هورس (Horas)

صندلی و مبلمان ویلا

طراحی مبلمان باغ ویلا

تعریف محل نشستن در باغ فراتر از یک صندلی و مبلمان ویلا یا نیمکت یا چند گل و گیاه است. امنیت خاطر و آسایش به معنی روانی آن به مراتب مهمتر از نوع محل نشستن و یا شکل صندلی آن است که البته جذابیت و وجود نقاط کانونی هم در حاشیه امنیت روانی قابل اهمیت است.

انواع محل استراحت در محوطه سازی

برحسب نوع باغ یا پارک که عمومی و خصوصی بودن آنرا می رساند متنوع است. از صندلی و مبلمان ویلا و میزهای بزرگ تنومند که با مصالح ساختمانی در جا محوطه سازی و فضاسازی شدند. تا صندلی و مبلمان ویلا راحت تا شو متغیر هستند و بدیهی است عایق بودن آنها دربرابر عوامل نامساعد جوی تابع نوع و کاربری آنها است. اصولاً نوع فولادی و نیمکتهای ضخیم و زمخت چوبی بعلت استحکام زیاد بیشتر در پارکهای عمومی مورد استفاده است تا ویلاهای خصوصی مگر اینکه با تشکهای نرم آنرا راحت سازند وبا رنگ آمیزی شیک و ابداع طرحهای نو به آن جنبه همگانی دهند.

صندلی و مبلمان ویلا

صندلی و مبلمان ویلا حصیری و متشکل از بافت های لطیف گیاهی مانند ترکه ها و یا جوشهای معمولاً در مکانهای دارای محافظت مانند آلاچیق ها و چپرها استفاده میگردد. در زمستان منتقل میشوند. صندلی و مبلمان ویلا پلاستیکی و آلومینیومی با طرحهای بسیار زیبا در بازار عرضه و اگر چه قابل حمل ارزان هستن اما با دید سبک و کم ارزش به آن نگاه میگردد ودرست همان ارزش را دارد که ملامین در برابر ظروف چینی اگر چه در بعضی موارد سبکی جزء مزایای آنها محسوب میگردد.

اما بعلت سرنگونی سریع آنها برای کودکان خطرناک است. محل نشستن را میتوان با مصالح ساختمانی نظیر آجر، سنگ، بتون و قطعات ضخیم چوب در جا ساخت. اما اینگونه محل در زمستان سرد و در تابستان گرم هستند. با تشک های خاص خود میتوان آنها را تزیین کرد. این کاستی را از بین برد. همان طور که ذکر و به تنهایی مسئله نشستن مطرح نیست. همخوان بودن میز و صندلی و مبلمان ویلا با حال وهوای اطراف ار نکات دقیق طراحی است. برای مثال صندلیهای که برای اختلاط و بحث تبادل نظر ساخته میشوند، نمی تواند بصورت نیمکت طویل دو نفره یا سه نفره ساخت بلکه در این مکان خاص نیمکت L مانند کاربردی تر است تا همدیگر با بیینند و حرکات غیر کلامی آنها نیز درک گردد.

پارکهای عمومی

مردم دوست دارند در پارکهای عمومی بقیه دیدار کنندگان را ببینند نه اینکه فقط مردم آنها را ببینند و بهمین علت نشستن روی صندلی و مبلمان ویلا که در پشت آنها دیوار ویا پرچین سبز قرار دارد را ترجیح می دهند متاسفانه پس از اجرای طرح فضای سبز به فکر تهیه مبلمان میافتند با وجودیکه انتخاب شکل و نوع محل نشستن در طول دیگر عناصر طرح است و نه در عرض آن و یا بعبارت دیگر باید از همان روز اول احداث یقین نمود که این نقشه ساختمانی با شکل هندسی خاص خود این نوع میز و صندلی و مبلمان ویلا را طلب می نماید.

که در بحث گیاهی هم همین مساله یاد آوری گردید. ساختمان ویلا طبقه طبقه با سقف های دو طرفه قبل از اینکه گیاه افرای کروی را طلب کند درخت سدروس مطبق بار خواهان است. محل نشستن و مبلمان آن هم جدا از این مساله نیست طرحهای ساختمانی زوایه دار میز و صندلی گرد را دوست ندارند و ساختمان مدور را با مبلمان زاویه درا و چهار گوشت همخوان نیست.

مبلمان در ویلا

اطاقهای نشیمن در داخل ساختمان ویلا کاربری مخصوص خود را دارد و صرف غذا و شنا در آب و انزوا در گوشه ای دنج هم نقطه ای در خودرشان خود می طلبد. در صورتیکه مبلمان نزدیک ساختمان ویلا باشد پذیرایی را راحتتر میکند. نکته قابل توجه در طراحی این استخر و محل نشستن، همراهی جالب توجه و ادامه قوس استخر در هنگام شروع پله ها و همخوانی رنگ مصالح محوطه با سقف ویلا است.

باریکتر از مو: با شروع فصل بارندگی که از مبلمان استفاده کمتری میگردد، در صورتیکه جنس آن از موادی است که کمتر در برابر عوامل نامساعد صدمه میبیند، برای اطمینان بیشتر آنها را با پلاستیک ضخیم بپوشانید.

صندلی های قابل حمل از مزایای زیادی برخوردار هستند با تغییر فصل و عدم استفاده از آن به انباری حمل کنید، اگر چه در ساخت آن از ترکه و پاجوش های گیاهی استفاده و اما همانقدر اکه تزیینی است کاربردی نیز هست. بعلت اینکه یک هنر بدیع است به عنوان جاذب دید نیز از آن استفاده میگردد.

باریک تر از مو: میز و صندلی هایی که در هر جا یافت نمیگردد. تعجب همگان را برمی انگیزد. فقط در محل نقاط کانونی قرار دهید.

صندلی های ساده: لزوماً صندلی های نباید هنری و گران قیمت باشد. یک قطه سنگ که روی دو پایه قرار دارد. یک تخته الوار که دو پایه ساده آنرا حمل میکند میتواند بعنوان صندلی و مبلمان ویلا مورد استفاده قرار گیرد. به گیاهان شکل سازی بعنوان پشتی نیمکت توجه کنید صندلی از هر ماده ای به هر قیمتی تهیه شود. پایه های آنها باید کاملاً محکم و ایمن باشد.

میز و صندلی همخوان

لزوماَ میز و صندلی های باغ ویلا شما نباید از مراکز گران قیمت خریداری شوند بکله معمارها و بناها و نجارهای با سلیقه ای در همجوار شما زندگی میکنند که مطابق با آئین و رسوم محلی و با حداقل قیمت میز و صندلی و مبلمان ویلا می سازند. کنده ای از درخت و یا قطعه ای سنگ بزرگ میتواند صندلی باغ شما باشد.

قطعه ای الوار کلفت با پایه هایی که از تنه درختان اره شده تهیه میگردند. به شرطی که در محل خود قرار داده شوند ساده ترین و زیباترین صندلی هستند. تنه خالی درختی قطور ویا آجرهایی که بشکل استوانه یا مکعب مستطیل میچینیم. داخل آن یک آستری نازک از بتون پوشانیده اند. پر از کمپوست کنید ، روی آن چمن کاشت نمایید. از این صندلی چمنی بعنوان یک محل نشیمن زیبا استفاده کنید. اگر حوصله آبیاری ندارید از آویشن معطر ،نعناع برگ ریز و دهها جایگزین دیگر چمن استفاده کنید. از بوی عطر آن هم لذت ببرید.

ابتکار دیگری هم میتوانید به خرج دهید، با چند متر کرباس یا پارچه مبلی با هر رنگ دلخواه و چند متر طناب بافته و با گره های زیبا یک ننو با همان گهواره سابق روستایی درست کنید و به دو درخت محکم ببنیدید و از آن بعنوان صندلی و مبلمان ویلا استفاده و روی آن دراز بکشید.

استفاده از سنگ سخت بعنوان محل نشستن در باغهایی که سطوح نرم آنها ( گیاهان) زیاد است مقایسه جالبی برای بیننده از نظر بافت فراهم میکند.

ساخت صندلی از تنه درخت

این صندلی زیبا را میتوانید با سادگی بسازید. درخت باید در سطوح سایه دار باغ انتخاب شود و تنه آن به اندازه کافی ضخیم باشد. قطعاتی از چوب تهی در مواد نگهدارنده شیمیایی قرار دهید -برای چند ساعت- از ماده کرئرزوت استفاده نکیند چون ممکن است درخت را خشک کنید. چوبها را بصورت شش ضلعی در همدیگر قفل کنید سطح صندلی و مبلمان ویلا را میتوانید.

با هر شکلی که مایل باشد طراحی کنید که ممکن است دارای پشتی با بدون پشتی باشدند صندلی ها را میتوانید متصل به همدیگر ویا دسته دار انتخاب نمایید این کار از عهده شما خارج است وباید از نجار تماس بگیرید. نکته قابل توجه رشد سالیانه درخت است که باید قطر سوراخ وسط رابا توجه به رشد سالیانه درخت انتخاب کنید.

مشاهده فیلم کارگاه آموزشی جابجایی درخت در اصفهان.

خروج از نسخه موبایل