کمپوستها 

کمپوست جایگزینی برای خاک جهت تکثیر و شکل گیری گیاه است. برای انجام این عمل کمپوست نیازمند ویژگیهای خاصی میباشد. تا به خوبی هوادهی شود. به معنای واقعی هوا در آن نفوذ کند. آب و مواد مغذی را نگه دارد. همچنین گرما را عبور دهد.

بنابراین برای ایجاد یک کمپوست باید موادی استفاده شوند. که دارای این شرایط خاص و نیز حفظ آنها در تمام مدت حیات خاک باشند. برای جلوگیری از به وجود آوری آفات، بیماریها و علف خاص. نیز حفظ آنها مدت حیات خاک باشند. همچنین باید مواد مورد استفاده استریل شوند.

تنها ماده که در آغاز استرین نیست لوم میباشد. برای استریل سازی آن باید لوم را در ظرفی پهن و مسطح هم چون قوطی کنسرو و گوشت قرار داده. آن را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۳۲ درجه سانتی گراد یا ۱۸۰ درجه فارنهایت در فر قرار داد.

در صورتی که لوم خشک باشد. باید قوطی با فویل پوشیده شود. به طوری که بخار ایجاد باعث استریل سازی شود. بهترین نتیجه حاصل میشود لوم را قبل از استفاده سرد و سرند کنید.

پاسخ به ده سوال معمول کمپوست.

 

قلمه زنی

در واقع تشکیل کمپوست قلمه ریشه نیازمند دو نکته مورد توجه میباشد. حفظ رطوبت کافی جهت جلوگیری از خشکی قلمه و تامین عامل هوادهی. به طوری که هوا بتواند همیشه در درون محیط کشت در گردش باشد.

معمولاَ از خاک پیت به عنوان عنصر حفظ آب بهره براری میشود. گرچه پیتهای متنوعی موجود هستند. اما پیت خزه اسفاگنوم بهترین ست.

به این دلیل که بافت و ساختار خوبی را در مدت زمان طولانی حفظ میکند. برای ایجاد یکنواحتی پیت باید آن را یک الک ۰.۵ سانتیمتری سرند کرد.

شن به عنوان عامل هوادهی مورد استفاده قرار میگیرد. شن قابلیت زهکشی کافی را فراهم میکند. پیت به خودی خود خیس آب میشود. در اصطلاح باغبانی شن معمولاَ به معنای ماسه است.

به این منظور یک شن شسته و خرد. فاقد آهک که دارای اندازه ذره بین ۰.۱ تا ۰.۳ سانتمترست. بهترین و مناسبترین شن است. همچنین ذرات باید تیز و برنده باشند. بدین معنی که نباید گرد باشند. بلکه باید دارای راس ها و گوشه باشند. این چنین از نظر شکل نامنظم باشند.

گرچه این دو عنصر تامین کننده کمپوست اصلی هستند. اما آنها را  با عناصری هم چون پیت جگن خاک اره به خوبی هوا دیده، پرلابت، ورمیکولیت و خاک زغال سنگ دانه بندی جایگزین کرد.

در حقیقت با هر ماده ای که دارای خواص فیزیکی مناسب ست. از نظر شیمیایی فعال نیست. از نظر زیست شناسی تا حدی استریل مناسب میباشد.

کمپوست قلمه زنی معمولا با ترکیب یکسانی از حجم پیت و ماسه ایجاد میشوند. گرچه ارزیابی میزان پیت الک در یک ترکیب خاص مشکل ست. در نهایت نمیتوان کمپوست را تعیین مقدار کرد. از مناسب سازی ویژگیهای آن مطمئن شد.

کمپوست برای جوانه زنی گیاهچه

ترکیب کمپوست جهت رویش جوانه نهال بذری زیاد با کمپوست قلمه زنی متفاوت نیست. جز این که باید توجه بیشتری به ماده مغذی و جنبه شیمیایی آن شود.

عناصر اصلی این ماده عبارتند از پیت و شن، این دو برای جوانه زنی تنها ولی کافی هستند. اما در صورتی که نهال بذری برای مدت زمانی در کمپوست باقی بماند. مقداری لوم به آن اضافه کنید. تا به عنوان بافر در نگهداری مواد مغذی و جلوگیری از خشکی آن عمل کند.

لوم استریلیزه مورد نیاز چندان زیاد نیست. در ترکیب دو بخش از پیت و دو بخش شن، یک بخش لوم مورد نیازست. از آن جایی که در این کمپوست بذرها در برابر خاصیت اسیدی از حساسیت بیشتری برخور دارند.

آهک به شکل سنگ آهک آسیاب باید با شن به میزان ۱۵۶ گرم در یک بوشل (پیمانه وزنی معال ۳۶ لیتر) کمپوست ترکیب شود. گرچه معمولا از ترکیبات پیچیده مواد مغذی در کمپوست بذری استفاده نمیشود.

اما باید از موجود سازی فسفات کافی مطمئن بود. بنابراین، با ۳/۲۱ سوپر فسفات را در هر بوشل از کمپوست با شن ترکیب کنید.

 

کمپوست های نشاء کاری در گلدان برای رشد گیاهان جوان

تشکیل کمپوست شکل گیری و رشد گیاهان جوان تا حدی زیادی همان شیوه تولید کمپوست بذری را دنبال میکند.

کمپوستی را آماده که رشد در سیستم ریشه را فراهم کند. یعنی حاوی آب کافی جهت حمایت از گیاه و مواد مغذی کافی باشد. کمپوست باید مانع رشد آن گیاه نشود. از وضعیت اسیدی یا قلیایی مناسبی برخوردار باشد. به آسانی و به سرعت خشک شود.

امروزه چنین کمپوستهایی بر پایه استفاده از پیت هستند. گرچه قبلا عقیده استفاده جان اینز بر پایه لوم استریلیزه بود. استفاده از لوم به عنوان ماده پایه کمپوست دیگر توصیه نمیشود.

به این دلیل که دیگر به آسانی نمیتوان ماده استانداری را به دست آورد. که با  آن دستور ساخت را ارائه داد. پیت نسبتا یک دست و استاندارد میشود. کمپوست اخیرا به عنوان ماده اصلی استفاده میشود.

لوم تاثیر کنترلی و تثبیتی روی موجودیت آب و مواد غذایی دارد. پیت این موضوع را فراهم نمیکند. این چنین کمپوست پیت محور که فاقد لوم هستند. نیازمند مدیریت بیشتر، حفظ و نگهداری بهتری میباشند.

بنابراین لوم را به عنوان عنصری فرعی صرفاَ جهت تامین عمل بافر استفاده کرد. بدین ترتیب مدیریت و نگهداری از گیاه را راحت کرد. در واقع، تولید کمپوست فاقد لوم است.

 

آیا گیاهان جوان نیاز به کمپوست دارند؟

گیاهان جوان هم چنین نیازمند مواد مغذی در کمپوست هستند. آن را باید به میزان ۱۳۴ گرم پایه کود در هر بوشل (پیمانه وزنی معادل ۳۶ لیتر) از کمپوست اضافه کرد. مگر این که سازنده توصیه دیگری داشته باشد.

البته علایم تجاری یا مارک اختصاصی بسیاری از کمپوستهای پیت محور کخ ماده اصلی آنها پیت موجودست. تمام آنها امتحان با موفقیت آزمایش شدند.

عیب اصلی آنها قابلیت خشکی و مشکل مرطوب سازی مجدد کمپوست خشک میباشد. گرچه این ویژگی دوم آنها در صورت اضافه سازی یک عامل مرطوب ساده کمتر مشکل سازست.

امتیاز اصلی آنها اینست که با آسانی ترکیب میشوند. در کیسه های پلاستیکی سایز کوچک بسته بندی میشوند. یک کمپوست پیت محور را نتوان به آن اضافه کنید. از مایع ظرفشویی استفاده نکنید.

 

چگونگی ترکیب کمپوست ها

مهم ترین نکته در ترکیب کمپوستها، بدست آوری محصول نهایی یکنواخت و یک دست است. ترکیب کامل مواد تشکیل دهنده آن بسیار ضروری ست. هم چنین در صورت وجود یک جعبه بوشل (پیمانه وزنی معادل ۳۶ لیتر) با نیم بوشل، ترکیب خود را بر آن قرار دهید.

دلیل اینکه که آهک و کود شیمیایی معمولاَ به مقیاس بوشل افزوده میشوند کار شما ساده تر میشود. به آرامی مواد را روی هم در یک سطح پیوندی تمیز بخوابانید. اهک و کود شیمیایی باید در هر لایه پاشیده شوند. آن گاه تمام مواد به خوبی با بیلچه ای تمیز باهم ترکیب میشوند.

 

مواد تشکیل دهنده کمپوست های مختلف (قسمت معرف حجم ماده است)

  • کمپوست قلمه زنی: پیت (الک) و شن (۱۶/۱ – ۸/۱ عیار است.)
  • کمپوست جوانه زنی نهال های بذری: دو قسمت پیت (الک). دو قسمت شن ۱۶/-۸/۱ عیار. یک قسمت لوم (استریل) و ۵/۴۲ گرم سنگ آهک آسیاب سوپر فسفات به ازای هر بوشل (پیمانه وزنی است معادل ۳۶ لیتر ) از کمپوست.
  • کمپوست نشاء کاری در گلدان برای گیاهان جوان میباشد.

الف- شماره یک.

۷ قسمت لوم (استریل)  ۳ قسمت پیت (الک). دو قسمت شن ( ۸/۱ -۱۶/۱ گرید).

۳/۲۱ گرم سنگ آهک آسیاب. ۱۱۳ گرم کود قلیایی c.i.i به ازای هر بوشل کمپوست.

ب- کمپوست نشاء کاری در گلدان فاقد لوم.

۳ قسمت پیت (الک). یک قسمت شن ( عیار ۸/۱-۱۶/۱).

۱۱۳ گرم از هر کود شیمیایی قلیایی. ۱۱۳ سنگ آهک آسیاب به ازای هر بوشل از کمپوست.

ج- کمپوست نشاء کاری در گلدان فاقد لوم با لوم.

۷ قسمت پیت (الک) ۲ قسمت شن ( ۶/۱-۱۶/۱ عیار) یک قسمت لوم استریل. در کمپوستهای آهکی  آهک را حذف میکنیم.

الک پیت: برای تولید کمپوست مورد نیاز، پیت را قبل از مخلوط کامل با دیگر مواد با یک الک ۶ میلیمتر سرند کنید.

 

کمپوست چیست

ترکیبی شبیه خاک و سودمند ، کمپوست مخلوطی از مواد آلی پوسیده و در حال پوسیدن ست که ساختمان خاک را بهبود بخشیده و مواد مغذی را در اختیار گیاهان قرار میدهد.

هوموس چیست 

اگرچه کمپوست و هوموس تفاوتهای پیچیده ای با یکدیگر دارند، اما اصطلاحاتی هستند که بیشتر بصورت قابل معاوضه با یکدیگر بکار گرفته می شوند، آیا تاکنون در جنگل و برگهای خزان کرده افتاده برروی زمین پاگذاشته اید تا این که به لایه ای غنی از زمین پرورده ، خوشبو ، و سیاه پی ببرید؟ این خاک هوموس میباشد که از ماده آلی گیاهی و جانوری بخوبی پوسیده تشکیل میشود. همانند دانه های آسیاب قهوه سیاه ، هوموس معطر، سبک وزن ، و دارای بافت اسنفجی است که به آن امکان میدهد تا آب را در خود نگه دارد،

فرق بین کمپوست و هوموس در چیست

کمپوست شبیه هوموس میباشد ولی از موادی در مراحل مختلف تجزیه تشکیل شدست. برخی مواد ممکن است به سرعت تجزیه شوند، مواد دیگر به چندین دوره تخریب  ناشی از میکروارگانیسم های تخصص یافته مختلف و بیمهرگان خاک نیاز داشته باشد. توده ای از کمپوست مقداری هوموس داشته باشد ولی هنوز جای کار بسیاری برای تجزیه کنندگان در پشته وجود دارد.

ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای تهیه کمپوست چیست

شما برای آغاز تهیه کمپوست به موادی زیادی نیاز ندارید ، در واقع ، شما میتوانید تنها با یک بیل کهنه ای که در کنج انبار یا گاراژ خود دارید کار آغازکنید. با این همه تهیه کمپوست با تعدادی تجهیزات مناسب مانند چار شاخ و دما سنج بسیار آسانتر و سرگرم کننده تر خواهد بود. سودمندترین ابزار برای افزودن تجربه شما در تهیه کمپوست سپس در بخش یک توصیف خواهد شد . فهرست است ابزارها کوتاه است، از این رو اگر پول کمی در کیف جیبی خود دارید ، نگران نباشید.

همچنین ، شما شاید پرسش هایی درباره سطلهایی کمپوست داشته باشید. آیا آنها لازم هستند. نه اما ظروف بسته به نوع خود، از فضا بطرز کارآمدی استفاده میکنند. نمای با سلیقه ای را فراهم میسازند و به شما کمک میکنند تا رطوبت و گرمای درون پشته مواد آلی خود را حفظ کنید. که در نهایت کمپوست سریعتر تولید میشود. اگر افت در محل زندگی شما مایه نگرانی است. برخی انواع ظروف کار خوب دور کردن آفات را نیز انجام میدهند. در بخش دوم به ویژگیهای همه انواع جعبه های ساخته در خانه و کارخانه ها میپردازیم. برای نیازهای شما در گزینش ظرف ایده آل راهنمایی خواهد شد.

 

کمپوستها چگونه ساخته میشود

کارهای تهیه کمپوست هنگامی به بهترین وجه پیش میروند که شما ترکیبات درستی از مواد آلی و شرایط زیستی را برای میکروار گانیسم ها وبی مهرگان خاک که همه کار تجزیه را انجام میدهند توامان فراهم کنید.

خاک لبریز از زندگی و بیشتر این موجودات میکروسکوپی هستند. پر جمعیت ترین خیابان یا زیر گذر شهری را تصور کنید که تاکنون  در ساعت شلوغ در آن بوده اید. در مقایسه با فراوانی ساکنین زنده زیر پای شما ، گامی در یک بیابان خالی میباشد یک گرم واحد خاک- حدود اندازه یک لوبیا چشم بلبلی سفید ۱۰۰ میلیون تا میلیارد باکتری ۱۰۰۰۰۰ تا یک میلیون قارچ ۱۰۰۰ تا یک میلیون جلبک و ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ پروتوزوئون را در بر دارد.

موجودات میکروسکوپی موجود درخاک با بی مهرگان بزرگتر از نظر مکان زندگی مشترک هستند شما می توانید بسیاری از آنها ، مانند دم فنریها ، کنه و سوسک را با چشم و بسیار تاثیر گذار خاک را پدید میآورند  ضایعات حیاط و زباله های آشپزخانه شما را به کمپوست سودمند  تبدیل می کنند.

 

باغبانی و مقالات علمی

شما در وب سایت زیر مطالب خود را مقالات علمی مطالعه نمائید.

همچنین برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما با شماره ۰۹۱۲۲۱۷۵۱۷۴ تماس بگیرید.

کارشناسان ما متخصص در باغبانی و جابجایی درخت هستند.

فروش کود مایع نوتریجکت امریکا به قیمت ۴۴۰ دلار در اختیار شماست.

برای ثبت سفارش با شماره ۰۹۱۲۲۱۷۵۱۷۴ تماس بگیرید.

شما را به مطالعه مقاله پرورش درخت خرمالو، موز، ازگیل، خرما و انبه دعوت میکنم.

 

نتیجه گیری مقاله کمپوست

شرکت باغبانی و جابجایی درخت هورس تنها مجموعه تخصصی باغبانی میباشد. که میتواند گل و گیاه، درختان مثمر و غیر مثمر شما را از بیماری نجات دهد.

مشاوره با تیم کارشناسی ما و همچنین بازدید از محل شما رایگان میباشد. دیگر نیاز نیست ناراحت گلدانها و درختان در حال زردی و خشکی خود باشید.

کود مایع نوتریجکت امریکا تنها کود مایع موجود در ایران هست. که گیاه و درخت مرده را زنده میکند. در واقع جانی تازه در درخت ایجاد میکند. کود نوتریجکت یک کود مایع گران محسوب میشود و از این حیث میزان استفاده نیازمند متخصص باغبانی ست.