نماد سایت خدمات باغبانی و جابجایی درخت هورس (Horas)

بالکن و پله ویلا

بالکن و پله ویلا

بالکن و پله ویلا

نقش بالکن در ساخت و طراحی

بالکن و پله در طراحی و ساخت ویلا موجب زیبایی فضای داخلی واحدهای مسکونی و ویلاها میشوند. بالکنها فضای کاری بزرگتری در خانه ایجاد میکنند و موجب میشوند امکان نظارت بر فضاب بازی کودکان نیز آسانتر میشود. از فضای بالکن برای آرامش، حمام آفتاب، خواب، مطالعه، میل غذا و غیره میتوان استفاده کرد.

علاوه بر فضای مورد نیاز برای محیط زندگی، در هر جا که امکان داشته باشد جایی برای جعبه پرورش گیاهان نیز باید فراهم نمود.
بالکن کنج، خلوت و سایبان خوبی فراهم میکنند. نسبت به بالکنهای باز بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. باکن باز در ضلعی که در معرض وزش باد مخالف قرار دارد به یک دیواره محافظ نیاز دارند.

بالکن در ویلا

در جایی که مجموعه ای از بالکنها در بلوکها یا آپارتمانها و ویلاها وجود دارد. باید برای داشتن خلوت وحفاظت در برابر باد، دیواره محافظ کار گذاشت. بالکنها با بخشی از ساختمان ازهم جدا شوند. زیرا در این صورت میتوان فضایی برای گذاشتن لوازم فراهم کرد. مثلاً مبلمان بالکن و پله ویلا، سایبان وغیره را نام برد.

ایوان سرپوشیده برای مناطق گرمسیر مناسب است. اما در مناطق سردسیر مناسب نیست. ایوان سرپوشیده مدت کمی نور آفتاب دریافت میکند. موجب افزایش گرما در دیوارهای خارجی اتاقهای مجاور میشود وبدین ترتیب، اتلاف گرما افزایش مییابد. بالکنهایی که در ارتفاع، از سطح دیوار ساختمان جلوتر هستند میتوانند سادگی نما بیرونی را کمتر کنند اما نمیتوانند خلوت مناسبی باشند ویا در برابر باد و آفتاب محافظت شوند. بالکنهایی که در طرخ نقشه جا شدند. خلوت مناسب و حفاظ بسیار خوبی باشند.

اینستاگرام بیژن صمغ آبادی را مشاهده نمایید.

موارد مهم هنگام نقشه برداری پله

جهت مناسب نسبت به مسیر خورشید و چشم انداز.

موقعیت مناسب نسبت به آپارتمانها وساختمانهای مجاور.

موقعیت فضایی خوب برای اتاقهای نشیمن، اتاقهای کار هنری یا اتاق خوابهای همجوار داشتن وسعت کافی، خلوت و حفاظ در برابر سر و صدا وهوا ( باد، باران ونور مستقیم خورشید).

مصالح مناسب برای حجره ها ( مثلاً شیشه مات، ستونهای چوبی یا پلاستیکی در چارچوب) بهتر است اسکلت بالکن و پله ویلا از پروفیلهای سبک فولادی ویا میله که در بنا دارای تکیه گاه خوبی هستند. ساخته شود. میتوان ستونهای بالکن و پله ویلا را از جنس میله فولادی عمودی ساخت ( توجه داشته باشید که کودکان میتوانند از میله افقی بالا بروند) اما این ستونها مطلوب نیستند زیرا حفاظ مناسبی برا باد ندارند و خلوت و آرامشی فراهم نمیکنند. در جایی که اینگونه بالکنها وجود دارند معمولاً روی آنها با چادر و انواع مصالح گوناگون پوشیده میشود.

در فضای میانی مابین حجره ها و تخت بتن،هوا جریان پیدا میکند بنابراین بهتر است محجره ها تا جلوی تخت بتن بالکن و پله در طراحی و ساخت ویلا امتداد داشته باشند.ویا حجره توپر کار گذاشته شود. تحت بتن باید کوتاه باشد. تا شکل “آبخوری پیدا نکند. باید یک نرده فولادی در ارتفاعی درست ( ۹۰ میلیمتر) در بالای آن کار گذاشته شود. در صورت امکان، برای جعبه پرورش گل وگیاه نیز فضایی اختصاصی دهید.

راهرو ورودی ویلا (ایوان)

یک جایگزین برای طرح تمرکز یعنی ساختمانهایی که در هر طبقه، واحد مسکونی دور یک راه پله یا آسانسور هستند. این که بتوان از راهروی داخلی ویا یک مسیر سرپوشیده بیرونی به خانه دسترسی داشت.این برای پروژه بزرگ ساختمان سازی بسیار مقرون به صرفه است. در هر سطح، یک یا چند نقطه اتصال عمودی ( آسانسور ویا پله) وجود دارد که به وردوی اصلی ساختمان نیز راه دارند. علاوه بر پلکان و آسانسور، سیستمهای عمودی کانالهای مجراهای تاسیسات نیز مورد نیاز میباشند و باید بخشهای تو کار، افزد و مجزا، کاملاً متمایز باشند.

خانه ضلع دیگر راهروی داخلی ، در یک جهت قرار دارندواین وضعیت برای به کار بری یک طرح که از دو یا چند سطح در آن استفاده و مطلوب میباشد. در ساختمانهایی که ایوان ورودی سراسر فضای بیرونی را میتوان از ترتیب مشابهی استفاده کرد. باید توجه داشت که در مناطقی که آب و هوای نامساعد دارند ایوانهای باز موجب ایجاد مشکلاتی میشوند. ساختمان روی دو یا چند سطح بنا میشود. زیرا نیازهای اصلی بهتر بر طرف میشوند مثلاً میتوان سطوح مجزای نیم طبقه را به سهولت روی هم قرار داد ساختمانهایی که روی یک سطح قرار دارند بویژه برای ساختماهای کارگاههای هنری مناسب هستند.

برای بهتر سازی ارتباط میان مسیر گردش در ساختمان و فضای مسکونی یا آلاچیق باید طول مسیرهای وردوی افقی را کاهش داد. راهروهایی که در طبقات منتاوب قرار میگیرند بهترین چیدمان را برای ساختمانهای چند سطحی بزرگتر دارند و با قرار دهی وردوی ایوان در ضلع دیگر میتوان راه خوبی حاصل نمود. میتوان تعداد راهروها را با متناوب قرار دهی خانه کوچک و یا با چیدمان مشابه خانه که سطوح مجزا دارند، کاهش داد.

خانه پلکانی یا پله پله

زمینهایی که در شیبهای تند قرار دارند. برای ساخت خانه پله پله بسیار مناسبند. شیب جلوی خانه ( نسبت ارتفاع طبقه بعرض بهار خواب ) با توجه به شیب زمین میتواند بسیار متفاوت باشد( مثلاً ۴۰-۸ درجه ) اگر بهار خواب بزرگ باشد ( یعنی عرض آن بیش از ۲/۳ متر باشد ) معمولاً ساختمان را رو به جنوب میسازند تا جلوی چشم انداز آن مانعی وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که در بعضی از شهرها، مقررات خاصی بر ساخت خانه پله پله حاکم است.

در خانه پله پله هم مانند خانه دارای باغ، فضای باز برای استراحت و بازی کودکان فراهم است. گیاهانی که روی دیوار بالکن و پله در طراحی و ساخت ویلا هستند. موجب بهتری محیط زندگی میشوند. این مزایا موجب در زمینهای صاف نیز خانه پله پله ساخته شوند. و در پروژه هایی که فضای داخلی بزرگتری فراهم میسازند نیز از خانه سازی پله پله اسقبال میشود.

با ایجاد پیش آمدگی یا عقب رفتگی هر طبقه میتوان خلوت و آرامش بیشتری فراهم نمود. بهرحال فاکتور کلیدی، عرض دیوار تراس است که میتوان آن ار با استفاده از فرمول زیر بدست آورد.

خروج از نسخه موبایل