نماد سایت خدمات باغبانی و جابجایی درخت هورس (Horas)

تقویم باغبانی زمستان

تقویم باغبانی زمستان

تقویم باغبانی زمستان

تقویم باغبانی فصل زمستان

تقویم باغبانی زمستان؛ دشوارترین فصلی که برای باغبانی و کار در باغچه تعریف کرد، همین زمان میباشد. تغییرات نامناسب جوی، سرماهای شدید، بارش برف سنگین و نبود جاذبه طبیعی گیاهان، همجون برگ و گل را از عوامل موثر در اینباره دانست. با این حال، با برنامه ریزی دقیق و مبارزه منطقی بر این مشکلات نیز پیروز گشت.

درختان و بوته از جمله نقاط قوت این فصل محسوب میشوند. در مناطق معتدل که شاهد سرمای شدید نیستید. وضعیت از این هم و گیاهان بسیاری را حتی در هوای سرد زمستانی جهت استفاده در فضای سبز، بکار برد.

بی تردید ارزش رنگ در زمستان به مراتب بیشتر از دیگر مواقع سال مشخص میشود و تا جای امکان سعی میگردد از کوچکترین زمینه رنگی، بیشتریت استفاهد برده شود.

چنانچه خواهان ایجاد محیطی طبیعی در باغچه هستید. از گل حسرت نهایت سود را ببرید. این گل به سرعت تکثیر و از رطوبت هوا بیشترین بهره را میبرد. در نور ضعیف زمستانه با کاشت گیاهانی همچون همیشه سبزهایی که برگهای براقی دارند. فضاهای آرامش بخشی را خلق کرد. چمن همیشه سبز قادر به رشد در مکانهای سایه دار و خشک نیز هستند ودر این موقع از سال بعنوان پوشش باغچه نقش مناسبی ایفا کنند.

گلهای زمستانه

تقویم باغبانی زمستان؛ یکی از شاخصترین گیاهانی زمستانی خربقها هستند که دارای دامنه ی رنگی وسیعی بوده و در گونه مختلف از تنوع چشمگیری در شاخ و برگ برخوردارند. یکی دیگر از گیاهان ارزنده ی زمستانه زنبق هستند. که در ماه خسته کننده ی زمستان با گلهای زیبای خود باعث نشاط بیننده میگردند. مزیت دیگری که باعث استفاده ی بیشتر زنبقها میگردد، قابلیت رشد آنها در فقیرترین خاکها از لحاظ مواد مغذی هست.

از آنجایی که گیاهان زمستانه اغلب دارای ظاهر مناسبی نیستند. پای بوته و در مکانهایی کاشته شوند که کمتر به چشم بیایند و تنها زمانی که باغچه عاری از گل میگردد، جلوه گر شوند. گیاهان زیاد دیگری را نیز بعنوان گیاهان زمستانه نام برد. از جلمه گل حسرت، تاج الملوک، زعفران زود گل، سوسنهای کوتاه، پنجه ی مریم و شقایق نعمان، زنبق الجزایری نیز گل دهی خود را در اواخر تقویم پاییز شروع کرده و تا اوایل بهار ادامه می دهند.

بوته ها در تقویم باغبانی زمستان

تقویم باغبانی زمستان؛ بیشتر گیاهان بوته ای، چنانچه به درستی انتخاب شوند. بدون توجه به سرما، از پایان پاییز تا اوایل بهار، گلدهی نمایند. یکی از این بوته زیبا، بداغ جزو گیاهان همیشه سبز محسوب و مدت زیادی در زمستان به گل سفید پوشیدست.

بعضی از بوته نیز به خاطر رنگ زیبایی که ساقه هایشان دارند، مورد توجه هستند. هنگامی که آفتاب زمستانی به آنها می تابد. نمایش خارق العاده را می آفرینند. یکی از نمونه زیبای این گیاهان، زغال اخته که دامنه ی رنگی قرمز تا زرد را پوشش می دهد.

کارهای لازم برای انجام دادن در تقویم باغبانی زمستانی

تقویم باغبانی زمستان؛ هرگاه هوا به شما اجازه داد. به خارج از خانه بروید و درباره ی کارهایی که هم اکنون انجام داد، برنامه ریزی کنید. هنگامی که بخاطر شرایط نامساعد محیطی ناگزیر به ماندن در خانه هستنید. به مطالعه ی بروشورهای تبلیغتی و راهنمای بذور گیاهان متفاوت بپردازید. در این فصل قلمه ریشه و چوبی نیز تهیه کرد که در ادامه روش اجرای آن آموزش داده میشود. یکی از گیاهان که در این فصل نیازمند تهیه ی قلمه از آن هستیم. گل داوودی که نقش ارزنده در زیبایی باغچه ایفا می کند.

چنانچه دارای گلخانه ی کوچکی در خانه هستید، اواخر زمستان زمان خوبی برای کاشت بیشتر گیاهان حساس به سرما که میتوان از آنها در تزیین بسترهای تقویم تابستانی استفاده کرد. پس از کاشت نخود زینتی، برای انبوه سازی آنها، جوانه انتهایی را مدام بچینید.

در طول زمستان مراقب تمامی محصولات کشاورزی انباری خود همچون غده و پیازها و تورب باشید تا دچار آسیب سرمایی و یا بیماری قارچی نگردند.

محافظت از گلهای زمستانه

تقویم باغبانی زمستان؛ محافظت از این گلها را با قرار دهی محفظه بر روی آنها انجام داد. زمانی که هوای سردی را پیش بینی میکنید. از تمامی جهات محفظه را مسدود تا در داخل محفظه کوران هوا ایجاد نگردد.

در صورت لزوم به هنگام وقوع سرمای شدید، از بخاریهای باغی استفاده کرد. بسیاری از مواقع با پوساندن بخش هوایی بعضی از بوته و درختچه توسط پلاستیک، جلوی آسیب بیش از اندازه سرما به آنها را گرفت.

در مناطق مختلف، روش دیگری نیز برای مراقبت از گیاهان حساس زمستانه در برابر سرما بکار میرود. در این رابطه از تجربه ی کشاورزان محلی نهایت بهره را برد. اما همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که خسارت ناشی از سرمازدگی را قبل از وقوع آن جبران نمود. اما پس از سرمازدگی به سختی و گاهی هرگز، نمیتوان گیاه را به وضعیت طبیعی بازگرداند.

تقویم باغبانی دی ماه

هنوز هم کارهای مهمی برای انجام دهی در باغچه وجود دارد. ارزش واقعی گیاهان همیشه سبزی مانند کاج ها، هم اکنون روشن میشود که میتوانند چهره زمستانی باغ را کاملاً تغییر دهند.

باغچه گیاهان زینتی 

تقویم باغبانی زمستان؛ میبایستی برگهای افتاده بر روی زمین را هر روز جمع کنید. بخصوص اگر بر روی چمن افتاده باشد. برای تهیه ی خاکبرگ از آنها استفاده کنید. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، خاکبرگ نقش بسیار مهمی در رشد گیاهان دارد، لذا برای تهیه آن اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید.

یکی از معدود گیاهان زینتی چند ساله ی گل دهنده در این فصل، بوته رز کریسمس که منظره زیبایی به باغچه زمستانی مشا میبخشد. این گل رز در زمستان قادر به گلدهی و از این رو در برابر آلودگی گل و لای محیط اطراف، حفظ شود. گیاهان الپی نیز نیازمند مراقبت هستند. چرا که احتمال دارد آنها نیز از سرمای زمستانه آسیب بینند.

باغچه سبزی در دی ماه

هنوز با وجود بر داشت محصول و شخم زمین، کارهای زیادی برای انجام دهی وجود دارد.

هرس درختان سیب و گلابی

تقویم باغبانی زمستان؛ حالا که درختان سیب و گلابی در خواب هستند. میتوانید بعضی از کارهای لازم همچون هرس آنها را انجام دهید. ابتدا برای باز تاج درخت، شاخه پیرتر را با اره دندانه دار کم کنید. سپس شاخه بیمار را در صورت آلوده بودن به بیماری ببرید و بلافاصله بسوزانید. مراقب باشید در هرس شاخه چوبی، زیاده روی نکنید زیرا باعث میشود درخت شیره ی گیاهای زیادی را از دست داده و در نتیجه در بهار سال بعد دچار ضعف گردد.

بررسی محصولات انباری

در صورتی که شما پیازهای خشک ساقه زیرزمینی و ریزوم گیاهان همچون فریزیا، گلایول، کوکب و بگونیا را انبار کرده اید. جهت اطمینان از این که دچار فساد نشده باشند. پیوسته آنها را بررسی نمایید. بسیاری از مواقعدر شروع حمله بیماری قارچی، با حذف عنصر بیمار از بین سایر موارد جلوی پیشروی بیماری گرفته میشود و در نتیجه دچار زیاد افزون نمیگردید.

کارهای لازم در باغچه ی گیاهان زینتی

کارهای لازم در باغچه ی سبزی در زمستان

کارهای لازم در گلخانه

بررسی پیازهای انباری  و کاشت شمعدانی ها

تقویم باغبانی بهمن ماه

تقویم باغبانی زمستان؛ هر چند که در این ماه هوا بسیار سرد و کار در هوای آزاد اندکی دشوار، اما بهار منتظر شماست. اکنون زمانی که باید برای سال آینده ی باغچه ی خود برنامه زیری کنید. بذرها را بررسی و وسایل کارتان را نیز سرویس کنید. یکی از مسائل که در این فصل بیشتر با آن روبه رو خواهید بود، یخبندان و مشکلات حاصل از آن است. بعنوان مثال، یخ زدن سطح آب حوض باعث میگردد. صورت شدت سرما به ساختمان حوض آسیب وارد اید، لذا با شکست بموقع یخ، از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنید.

باغچه گیاهان زینتی

در ماه بهمن شاهد بارش برف نیز هستیم. بنابراین یکی از کارهای لازم پارو کردن برف از روی پرچین و درختان هست. البته بیشتر پرچین را به گونه هرس تا کمی شیبدار شوند و برفها از روی پرچین و درختان باشد. باید قبل از این که باعث آسیب رسانی و احتمالاً شکست شاخ و برگ آنها شود آن را پارو به آرامی چند ضربه به ساقه ی پرچین زده شود تا حجم زیادی از برف از روی آن بریزد و سپس به کمک جاروهای دسته بلند نسبت به پاکسازی بقیه برف اقدام نمایید.

تهیه قلمه ی ریشه ای

استفاده از قلمه ریشه برای ازدیاد گیاهان چند ساله، در صورتی که گیاه کاملاً در خواب باشد، روش مناسبی میباشد. قطعات بریده ریشه را باید در شاسی سرد یا مکان مشابه آن نگهداری کنید

  1. گیاه را زمانی که در خواب از خاک در آورید. تعدادی از ریشه کلفت آن را از بخش هوایی جدا و پس ازآن مجدداً گیاه را در خاک قرار دهید. این مرحله با کمترین استرسی به گیاه انجام شود تا باعث از بین روی آن نگردد.
  2. این ریشه را به قطعات ۵ سانتی متری تقسیم و به صورت عمودی در گلدان بکارید.
  3. در گیاهان مانند فلوکس که ریشه نازکی دارد. ریشه را باید بجای اینکه به حالت عمودی در خاک قرار دهید. بصورت افقی در خاک بخوابانید و با لایه ی نازکی از خاک روی آن بپوشانید.

تکثیر گل داوودی در زمستان

از گلهای داوودی که زمستان را در شاسی سرد به سر برده اند برای تولید گیاهان جدید استفاده کرد. برای اینکر باید گیاهان قوی را انتخاب و از ساقه آنها قلمه گرفت.

  1. قلمه را مستقیماً از پایه اصلی گیاه تهیه کرد. برای اینکار برگها را به سمت خود بکشید و قلمه را از پایه ی اصلی ببرید.
  2. ساقه بریده را در حفره موجود وارد و خاک را اطرافشان را محکم کنید.
  3. روی قلمه ها، پوشش پلاستیکی قرار داد. هم این که آنها را در سیستم تکثیر گذاشت. در صورت استفاده از پلاستیک مطمئن شوید که با برگها در تماس نباشد.

تقویم باغبانی اسفند ماه

تقویم باغبانی زمستان؛ هر چند که در این روزها با سخت ترین شرایط آب و هوایی زمستانی روبهرو هستید اما روزها نیز کم کم بلندتر میشود. سبز بسیاری از پیاز گلهای بهاری آغاز میشود و پیش بینی وضع هوا تقریباً امکان پذیرست. بسیاری از گیاهان شروع به جوانه زنی نموده اند ومحیط کلی باغچه لطافت خاصی پیدا کرد..

کارهای لازم در باغچه گیاهان زینتی

کارهای لازم در باغچه ی سبزی ها
پرورش کاکتوس بوسیله کاشت بذر

تقویم باغبانی زمستان؛ با کاشت بذر کاکتوس در زمان کوتاهی تعداد زیادی کاکتوس بدست آورد. برای شروع ابتدا از یک سیستم تکثیر استفاده کنید. سپس آنها را در محیط گلخانه و دمای ده درجه سانتی گراد قرار دهید.

مشاوره رایگان جابجایی درخت در تمام سال چه در هوای گرم و چه هوای سرد را با تماس با شماره ۰۹۱۲۲۱۷۵۱۷۴ تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل