زمان مناسب برای تزریق کود مایع

همه چیز در خصوص زمان مناسب برای تزریق کود مایع

به راستی زمان مناسب برای تزریق کود مایع چه زمانی میباشد. واقعا چه آب و هوایی برای تزریق کود مایع در تهران مناسب است. خدمات باغبانی هورَس در اینجا قسط دارد شرایط لازم برای تزریق کود مایع را بیان نماید.

ابتدا قبل از هر توضیحی به شما پیشنهاد میشود. با تماس با شماره ۰۹۱۲۲۱۷۵۱۷۴ مشاوره رایگان تزریق کود مایع در تهران دریافت کنید. مهندس بیژن صمغ آبادی به شما این اطمینان را میدهد. که درخت بیمار شما پس از تزریق درمان شود.

زمان مناسب برای تزریق کود مایع

آب و هوای مناسب تزریق کود 

رطوبت هوا را میتوان بزرگترین ملاک در تزریق کود نوتریجکت مایع دانست. از این رو در هوای با رطوبت بالا تزریق کود نوتریجکت مایع توصیه نمیشود. واضح است که ۲۴ ساعت قبل از باران و ۲۴ ساعت پس از باران بهترین زمان برای تزریق کود مایع محسوب میشود.

در هنگام تزریق نباید تنه درخت به هیچ عنوان خیس باشد و پس از تزریق حداقل ۲۴ ساعت نباید باران بیاید. یا تنه خیس شود. حتی رگبارهای کوتاه نیز برای تزریق کود مضر میباشد. حد الامکان میبایست این موضوع مد نظر گرفته شود.

در مورد هوا، بهتر است این کار را در شرایط هوای خنک و معتدل انجام داد. در صورتی که هوا خیلی گرم باشد، تزریق کود مایع به تنه درخت ممکن است باعث خشک شدن درخت شود. همچنین، در صورتی که هوا خیلی سرد باشد، تزریق کود مایع به تنه درخت ممکن است باعث خطر از دست دادن کود شود.

بنابراین، بهتر است این کار را در هوای خنک و معتدل انجام داد و در صورت لزوم از یک روز آسمان آفتابی و خنک برای انجام این کار استفاده کرد.

آب و هوای مناسب تزریق کود

چه ماه ها و فصل هایی برای تزریق کود مایع مناسب است

زمان مناسب برای تزریق کود برای هر درخت زمانی متفاوت میباشد. یعنی بعضی از درختان در فصل پاییز و زمستان و بعضی دیگر در بهار و تابستان توصیه میشود. اما این موضوع که چه درختی با چه نوع بیماری نیازمند چه میزان و در چه زمانی کود مایع است. فقط و فقط نظر کارشناسی متخصصان خدمات باغبانی ما را میطلبد. 

با این حال به صورت کلی زمان مناسب برای تزریق کود مایع در هر فصل سال به شرح زیر است.

۱- در فصل بهار: در ابتدای فصل بهار، گیاهان بعد از زمستان خوابیدن به نیاز بیشتری به تغذیه دارند. بنابراین، تزریق کود مایع در این زمان می‌تواند به رشد و توسعه سریع گیاه کمک کند.

۲- در فصل تابستان: در فصل تابستان، گیاهان به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و خشک، بیشتر به آب و تغذیه نیاز دارند. تزریق کود مایع در این زمان می‌تواند به رشد و توسعه سریع گیاه کمک کند و باعث افزایش تولید محصول شود.

۳- در فصل پاییز: در انتهای فصل تابستان و در اوایل پاییز، گیاهان به دلیل نزدیک شدن به فصل سرما به تغذیه بیشتری نیاز دارند. تزریق کود مایع در این زمان می‌تواند به رشد و توسعه گیاه کمک کند و باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و بیماری‌ها شود.

۴- در فصل زمستان گیاه خواب است اما ریشه ها در حال رشد میباشند. جهت تقویت ریشه درخت و بنیه سازی تزریق کود مایع توصیه میشود. البته با توجه به فصل زمستان که فصل جابجایی درخت میباشد تزریق کود مایع همراه با جابجایی درخت توصیه میشود.

به هر حال، قبل از تزریق کود مایع به گیاهان، بهتر است که راهنمایی تخصصی گرفته و به نکات و روش‌های مناسب تزریق کود مایع پایبند باشید.

میزان و نحوه مناسب برای تزریق کود مایع

دانستن زمان مناسب تزریق کود مایع تقریبا پیمودن نیمی از مسیر میباشد. میزان مصرف و نحوه آن نیمی دیگر از مسیر تزریق کود مایع محسوب میشود. معمولا و نه همیشه زاویه تزریق کود به تنه درخت ۴۵ درجه تعیین میگردد. باید توجه داشت تزریق کود بسیار کار تخصصی میباشد. نباید بی گدار به آب زد.

میزان کود مایعی که باید به تنه درخت تزریق شود، بستگی به نوع درخت و نوع کود دارد. برای درختان مثل سرو، سروکوهی، سپیدار و… که در فصل بهار رشد سریعی دارند، می‌توانید ۲ تا ۳ لیتر کود مایع به ازای هر مترمکعب تنه درخت استفاده کنید. برای درختان مثل درختان میوه، ممکن است نیاز به مقدار کمتری باشد، بستگی به نوع درخت و وضعیت آن دارد.

نحوه تزریق کود مایع به تنه درخت نیز بستگی به نوع درخت دارد. برای درختان با تنه‌های بزرگ و پوشیده از پوسته چوبی سخت، می‌توانید از روش تزریق با سوراخ‌کاری استفاده کنید. برای این کار، ابتدا یک سوراخ عمیق با قطر حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر در تنه درخت با استفاده از یک دریل سوراخ‌کاری برای تزریق کود مایع ایجاد کنید. سپس، با استفاده از یک سیستم تزریق کود مایع، کود را به داخل سوراخ تزریق کنید.

در مورد درختان با تنه‌های کوچکتر و پوسته چوبی نرمتر، می‌توانید از روش تزریق با استفاده از سرنگ و سوزن استفاده کنید. برای این کار، ابتدا سوزن را به داخل تنه درخت فرو برید و سپس با استفاده از یک سرنگ، کود مایع را به داخل تنه درخت تزریق کنید.

در هر صورت، قبل از شروع به تزریق کود مایع به تنه درخت، بهتر است با یک کارشناس باغبانی مشورت کنید تا بهترین روش و میزان کود مایع را برای درخت خود پیدا کنید.

فواید تزریق مستقیم کود مایع به تنه درخت

۱- افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی محصول.

۲- افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی در درشتی، آبداری و شیرین تر شدن محصول.

۳- افزایش گل دهی درختان مثمر.

۴- جلوگیری از ریزش بی موقع گل درخت در اثر تغیرات جوی (مانند باد و باران).

۵- شادابی و ایجاد شاخسار بیشتر در درختان غیر مثمر.

۶- بی نیازی به هرگونه کود شیمیایی و حیوانی برای تغذیه.

۷- جلوگیری از ورود برخی آفات که همراه کودهای حیوانی به باغ وارد میشود. مانند بذر علفهای هرز، قارچها و غیره…