طراحی خانگی فضای سبز

اگر مایل به طراحی فضای سبز یا نقشه فضای سبز در یک زمین بکر هستید. طرح فضای سبز از خواسته شما پیروی خواهد کرد. ابتدا لیستی از خواسته تان با در نظر گیری عناوین زیر مشخص کنید. اما اگر زمین اولین بار نیست که طرح در آن پیاده میشود.

تاسیساتی و گیاهانی در طراحی فضای سبز موجود هستند. شرایط کاملاً متفاوتی و طرح از راهکارهای پیروی که آیا مایلید کدام قسمت از طرح را نگهدارید و کدامیک را طرح دوباره در آن اجرا سبز میشود.

فیلم های آپارات مهندس بیژن صمغ آبادی را مشاهده نمایید.

لیست خواسته و توقعات قبل از طراحی فضای سبز

قبل از هر برنامه ریزی کلیه خواسته خود را از طرح و طراحی فضای سبز طبق لیست موجود بنویسید. لیست این معنی را نمی دهد که لزوماً باید حتماً تک تک خواسته طراحی فضای سبز یا نقشه فضای سبز جامه عمل بخود بپوشد. بلکه اولویتها نیز مهم هستند و مسئله ای مهمتر از دیگری باشد آن را تحت الشعاع قرار دهد.

تقدم و اولویت در طراحی فضای سبز از هرکس به شخص دیگر متغیر است آن سیمایی را در آن در نظر بگیرید که وجودش شما را شاد و خوشحال کند خواسته را به سه دسته تقسیم میشود.

  1.  لازم
  2.  مهم
  3.  جالب

که مسلماً از نظر درجه بندی لازم از مهم و مهم از جالب بیشتر در اولویت قرار میگیرد. سعی نکنید چنان توقعات و خواسته غیر عملی را زیاد که هدف و طرح اصلی تحت الشعاع آنها قرار گیرد و قربانی شود.

مطالعه روی خواسته و امکانات قبل از طراحی

محدویت اقتصادی و مکانی و سایر عوامل شروع کنید. بزودی همه چیز برای شما روشن میشود. که چه عنصری در طراحی فضای سبز یا باغ میتوانید بخواهید و چه عاملی نباید جزء خواسته قرار میگرفتند. خواسته را تغییر دهید و توقعات مهمتری را جایگزین آنها بنمایید.

  • شومینه، صندلی و مبلمان حیاطی.
  • بستر برای گل کاری پاسیو( محل نشستن).
  • کناره گیاهان علفی وبرگی کباب پز.
  • درختچه مبلمان باغ.
  • درخت باغ صخره ای.
  • چمن برکه.
  • سطوج سنگریزه آب به هر صورت.
  • محوطه سازی گلخانه و غیره.

اولین طراحی فضای سبز یا نقشه و برنامه که با آن کار را شروع و باید ساده و فقط معرف ابعاد، اندازه ها، میزان و نوع مواد واعتبار لازم باشد. هرگز با مسائلی که مورد احتیاج نیست و بود و نبودش چندان فرق نمی کند درگیر نشوید.

محوطه‌سازی در طراحی باغ ویلا

محوطه‌سازی در طراحی باغ ویلا، به معنای طراحی و چیدمان فضای سبز و باغ در حومه ویلا است. این کار شامل انتخاب گیاهان، نوع چمن، سنگ‌های تزئینی، تراس‌ها و مسیرهای پیاده‌روی و دیگر عناصر طراحی است. گیاهان مناسب باید با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار باشند و در طول فصول مختلف سال، زیبایی و جذابیت خود را حفظ کنند. انتخاب نوع چمن مناسب برای منطقه، با توجه به شرایط آب و هوایی، نور و سایر عوامل مورد نظر، مهم است.

استفاده از سنگ‌های تزئینی برای تزئین محوطه باغ، می‌تواند به زیبایی و جذابیت باغ کمک کند. طراحی تراس‌ها و مسیرهای پیاده‌روی در باغ، باید با توجه به فضای موجود و نیازهای ساکنان ویلا انجام شود. استفاده از عناصر دیگر مانند آبنما، نورپردازی و دکوراسیون باغ، می‌تواند به زیبایی و جذابیت باغ کمک کند. به طور کلی، طراحی محوطه باغ ویلا باید با توجه به نیازهای ساکنان و شرایط محیطی منطقه انجام شود.

نقشه برداری و اندازه گیری

اگر روی کاغذ و در مراحل ابتدایی طراحی فضای سبز مرتکب اشتباه شوید. به مراتب بهتر و مقرون به صرفه تر و پشیمانی آن کمتر از عدم موفقیت در باغ است. اول یک چهار چوب کار بصورت نقشه برداری ابتدایی تهیه و ایده خودتان را جا دهید.

اگر سطح باغ کوچک و با یک برگ کاغذ نقشه برای طراحی فضای سبز با کل سطح باغ اختصاص دهید. اما اگر وسیع، سطح را به چند قسمت تقسیم میشود. بعداٌ آنها را به همدیگر متصل نمایید.

هر قسمت که به یک عنصر طرح اختصاص می دهید اندازه آن را دقیقاً یادداشت کنید. برای مثال سطوح درخت کاری و پارکینگ و محل عبور در کجا باید قرار داده شود. چند مترمربع از مساحت را با چه طول و عرضی اشغال میکنند. هیچ عامل و عنصری که مطمئن به ساخت آن نیستیند در طرح جا ندهید.

حاشیه سبز، باریکه گلکاری، طول نرده و دیوار سطح آلاچیق، تعداد پایه و تیر و مشخصات طولی و جنس آنها، چند متر محل عبور با چه مصالحی، چند متر مربع از آن مصالح لازمست. اگر آجر چند عدد و از چه نوعی و قیمت آنها چقدر و از کجا باید تهیه شود. چطوری حمل و همه و همه با ضرب و تقسیم و جمع مشخص میگردند.

اگر باغ از شکل نامنظمی پیروی میکند. حتی الامکان در وسط آن یک شکل منظم استخراج و گوشه و کناره نامنظم را بصورت جداگانه طراحی فضای سبز میگردد و بهم بچسبانید.


مواد لازم برای نقشه طرح فضای سبز

  • متر ۳۰ متری یک عدد.
  • گونیای بزرگ ۱.۸ متری یک عدد.
  • میخ چوبی باری نشانه در زمین به تعداد کافی.
  • مداد، پاکن، مداد تراش، پرگار و شابلون.
  • کاغذ میلی متری نقشه کشی و زیر دستی گیره دار مخصوص.
  • خط کش T.

رسم طراحی فضای سبز روی کاغذ

اگر تاکنون طرح رسم نکرده اید و دست شما با قلم و خط کش آشنا نیست این موارد را بدقت بخوایند.

  • چه ساختمان و یا سطح فضای سبز و چه سیمایی در طراحی فضای سبز مورد احتیاج هست.
  • ابعاد، اندازه، سطح، مقدار و تعداد مواد لازم را دقیقاً مشخص شود.
  • همه این عناصر و اندازه روی کاغذ قابل محاسبه هستند.
  • اگر اطمینان دارید که هیچکدام از سیماهایی که مایل به طرح و ساخت آن هستید تغییری نمی پذیرند. شروع به رسم آنها در محل موقعیت نمایید.
  • یک نوار گلکاری، یک برکه دایره ای و یا یک آلاچیق و یا هر سیمای دیگر عناصری از طرح که قابل تغییر در محل و اندازه هستند با مداد رسم کنید.
  • جای شک و تردید باقی باشد. سیماهایی مانند محل عبور و ساختمان ویلا که تقریباً غیر قابل تغییر هستند. با جوهر و یا خودکار طرح آن را رسم شود.
  • منحنی را با پرگار و یا شابلون رسم شود.
انتقال نقشه روی کاغذ

جنبه عمل و عینی سازی به نظریه و فکر و پیاده سازی آنچه در ذهن شما گذشته روی کاغذ و سپس روی زمین از لذت بخش ترین زمانیست که طراح به خود دیده میبیند.

تبدیل مقیاسها و اعداد اعتباری روی کاغذ به طرح واقعی روی زمین برای طراح شادی آفرین تبدیل خیال به واقعیت به تعبیر خواب شباهت بیشتری دارد.

در این مرحله کوچکترین اندازه گیری و مشخص سازی انواع مواد نباید فراموش شود. مواد و تاسیسات و بطور کلی عناصری از طرح که در حال حاضر مورد احتیاج نیست. یا از احداث آن مشکوک هستید. وارد طرح نکنید. همچنین خودتان را به زحمت نیاندازید.

با مشخص سازی اندازه و سطوح حتی تعداد بذر چمن و یا آجر مورد احتیاج شما مشخص خواهد شد. سفارش مواد و عناصر بدون اندازه دقیق سطوح و ابعاد پرتاب، تیری در تاریکی محسوب میشود.

مقیاسی انتخاب که بتوانید اولاً روی یک برگ کاغذ متوسط نقشه فضای سبز یا طراحی فضای سبز را پیاده کنید. اگر طرح شما وسیع بود. رسم نقشه فشای سبز به افراد حرفه ای بسپارید. یا باغ و نقشه را به قطعات مختلف تقسیم و بعداً به همدیگر وصل کنید.

مقیاس یک به پنجاه یا دو سانتی متر در ازاء هر متر برای اکثر طرحها مناسب میباشد. اگر چه برای طرحهای بزرگ مقیاس ۱:۱۰۰ با یک سانتی متر در ازاء هر متر انتخاب میکنند.

موقعیت خانه مسکونی ویلا، درب و پنجره را مشخص کنید. سپس عناصر دیگر طرح مانند نوارهای گلکاری، برکه، محوطه و… را در نقشه فضای سبز وارد نمایید.

طراحی سبز

برای جلوگیری از درهم برهمی در طرح هر سیما و چهره که به آن مشکوک هستید. همچنین در طراحی فضای سبز یا نقشه فضای سبز بعد حذف میشوند. در همین مرحله آن را از طرح خارج کنید.

برای تعادل محل خانه تابستانی به علت اینکه نمیتوان محل آن را تغییر داد. از طرفی طراحی فضای سبز آن ضروری بنظر میرسد. وجودش قطعی اما درخت گوشه سمت چپ اگر چه طرح نهایی حذف میگردد. اما هنوز راه امیدی برای نگهداری آن وجود دارد.

جهت مشاهده تقویم باغبانی زمستانی لطفا مراجعه نمایید.