نقش نور پردازی در طراحی منظر باغ، ویلا، پارک

محیط بیرونی باغ یا حیاط جزیی از منزل مسکونی و همانطور که علاوه بر تامین روشنایی و نور باغ ویلا اقدامات احتیاطی مانند استفاده از چراغ با گاز و شمع در منازل به عمل میاید. در باغها نیز چاره اندیشی کرد. خصوصاٌ برای مهمانان و یا تازه واردها که با خاموش شدن چراغها سراسیمه میگردند. امکانات فوق العاده زیاد صنعت برق وساخت انواع و اقسام کابلها ولتاژهای متفاوت، روکش آنها جهت رعایت نکات ایمنی و طراحی هنرمندانه نور پردازی نه تنها مشکل روشنایی باغ را حل کردست.

بکله ابتکارات وخلاقیتهایی بعمل میاورند که واقعاً انسان را متحیر میسازد. کلیه نقاط کانونی باغ، درب ورود، خیابانها، آلاچیق، استخر، آبشار، فواره، مجسمه، محل نشستن و دیگر وسایل تزیینی امکانات روشنایی داشته باشند. دیگر نقاط باغ برای مواقع اضطراری نیز دارای نور افکن قوی باشند. دیگر نقاط باغ برای مواقع اضطراری نیز دارای نور افکن قوی باشند.

تاکید بر روشنایی باغ یک بحث بدیهی و تکراری و اگر بحث مهمی در این رابطه باشد.روی سه محور اساسی دور بزند. با توجه به وجود رطوبت و عوامل نامساعد دیگر نظیر ضربه، کندوکوبها، هرس، حرکت ماشین آلات، بالا رفتن نوجوانان از درختان تنومند و دهها عامل دیگر ایجاب مینماید که مسائل را بمراتب بیش از داخل منزل رعایت نمایید.

نورپردازی در طراحی باغ ویلا

نورپردازی در طراحی باغ ویلا، به معنای استفاده از نور برای تزئین و روشنایی باغ ویلا است. این کار شامل استفاده از لامپ‌های مختلف، آبنماهای با نورپردازی، روشنایی درختان و سایر عناصر نورپردازی است. لامپ‌های مناسب برای نورپردازی باغ، باید با توجه به شرایط محیطی منطقه، نوع گل‌ها و گیاهان، و نیازهای ساکنان ویلا انتخاب شوند.

آبنماهای با نورپردازی، می‌توانند به زیبایی و جذابیت باغ کمک کنند. استفاده از روشنایی درختان، می‌تواند به زیبایی و جذابیت باغ کمک کند و در عین حال، فضایی دلپذیر و آرام برای ساکنان ویلا ایجاد کند.

در طراحی نورپردازی باغ ویلا، باید به نیازهای امنیتی نیز توجه شود و روشنایی مناسب برای افراد و خودروها در مسیرهای پیاده‌روی و پارکینگ ایجاد شود. استفاده از سیستم‌های خودکار برای روشنایی و خاموش کردن نورپردازی، می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک کند. به طور کلی، نورپردازی در طراحی باغ ویلا، می‌تواند به زیبایی و جذابیت باغ کمک کند و در عین حال، فضایی دلپذیر و آرام برای ساکنان ویلا ایجاد کند.

باغ در شب

باغ اصولاً در فصلهای گرم و متعدل سال در شب مورد کاربرد قرار میگیرد. اما در یک نقشه ماهرانه برای روشنایی کل باغ ویلا باید فکر اساسی نمود روشنایی در باغ یا کاربردی است که از نور باغ ویلا آن در عبور از خیابانها و دیدن اشیاء و مناظر عادی میگردد. منظور تغییر در حال و هوای باغ بمنظور استفاده هر چه بیشتر بصری مانند روشن کردن “آب برکه و یا استخر از زیر آب، قرار دادن لامپ مخصوص و با نورهای متفاوت در لابلای گیاهان روی زمین و شاخه و تنه درختان و تابانیدن نور به نقاط کانونی یا انواع و اقسام لامپها، شمع، فانوس، بهره برداری از گاز و نفت، هنرمندان نور پرداز از این مناطق را مانند نقاشی روی تابلو نور پردازی میکنند.

سه عامل مهم زیبا و ایمنی در نور پردازی باغ و ویلا نقش دارد

  1. مخفی نمودن پمپ آب و سیم برق از دید بازدید کنندگان در عین زیبایبی به باغ موارد ایمنی نیز رعایت شود.
  2. بازی نور با برگها و شاخه درختان باعث حیرت میشود. مشاهده رقص برگهای که منبع نور در پشت آنهاست. آب استخر و برکه هنر خاصی را طلب مینماید. قطعاً ایمنی بیشتر لازمست.
  3. افراد مختلف خانواد ه و میهمانان و نوجوانان خصوصاً زوجهای جوان ویا کهنسالان نورهای متفاوتی را طالب هستند. بطوریکه جمع خانواده و سالمندان نور زیادتر و جوانان نور باغ ویلا کمتری را خواهان هستند. خصوصاً اینکه فردی به تنهایی بخواهد با نوری در حد یک شمع در کنج دنج باغ به مطالعه یا تفکر بپردازد و خلاصه اینکه برای این تفاوت فکر اساسی کرد.
نکته کلیدی در نور ویلا

مسئله برق باغ با وصل یک لامپ در جلوی تراس یا ایوان حیاط متفاوت و در صورت شروع به اقدمامت اساسی از تجربیات متخصصین برق الزامیست. خصوصاً مکانهای مسئله دارد مانند باغ که سرتاسر آن حادثه خیز است. کابلها را حداقل در عمق ۶۰ سانتیمتری خاک قرار دهید و برای مواقع اضطراری در کندو کوب و توسعه، نقشه ای با ذکر کلیه مشخصات تهیه و نگهداری کنید.

انواع پایه چراغها در طرح معماری

پایه چراغ مناسب: انواع پایه چراغها در طرحها مختلف برای بهرمندیدر مکانهای متفاوت و برحسب نوع کاربردی آنها موجود هست.

نورافکنهای مخصوص قرار دادن در لابه لای گلها و شاخه درختان که با تابیدن غیر مستقیم به نقاط کانونی سیمای رویایی میسازند.

چراغهای پایه دار ستونی که بهترین وسائل روشنایی برای روشن کردن موضعی گذرگهاها یا مکانهای مشابه هستند.

نورافکن در بین برگها و منبع نور قرار میگیرند. اجرا کننده رقص نور باغ ویلا از مشخصات اینگونه نور افکنهاست. بهرمندی از چراغهایی با نور شمع که قابل شارژ هستند در مواقع ضرروی ودر مکانهای مشخص امکان پذیر میباشد.

نور مستقیم و طراحی تمرکز آن بر روی نقاط کانونی مانند مجسمه ویا انعکاس در آب برکه و استخرها بری بینندگان لذت بخش میباشد.

نصب چراغهایی با میزان نور و رنگ دلخواه در بین شاخه بطوریکه بیننده حتی الامکان از پایین لامپ را مشاهده نکند میتواند نور جالبی دربین شاخه و برگها طوری ایجاد کند که با وزش باد و لرزان شدن برگها رقص آنها مشاهده گردد. باز تابانیدن نور ازپشت پرده اطاق نشیمن به محوطه تاریک محل نشستن منظره ای را ایجاد میکند. که به نقاشی روی شیشه بیشتر شباهت دارد.

چنانچه منبع روشنایی پایین ودر زیر بوته قرار گیرد نوری رقیق و سحر انگیز به برگها، گلدانها و سطح آب برکه میبخشد. عرض قطعات سنگ و تخته پوشها زیادتر جلوه میکند. با انعکاس نور باغ ویلا به شیار قطعات مصالح ساختمانس طرح قطعات خود نمایی بیشتری دارد.

کارگاه آموزشی جابجایی درخت در تمام ایران لطفا تماس بگیرید.