طراحی کف باغ ویلا

اصولاً هر سیمایی که کف طراحی باغ ویلا را بپوشاند. بنام کف باغ میشناسد. نوارگلهای یکساله و چند ساله، چمن انواع گیاهان پوششی و جایگزین چمن مانند عشقه وآجوکا، اما دریک تعریف وسیع کلیه کف پوشها اعم از آجر، سنگریزه قطعات سیمانی، سنگهای طبیعی یا برشی، کف پوش چوبی و بالاخره کل محوطه صاف را در برمیگیرد. که اهمیت آنها در فصل گلدهی و با خودنمایی نظر شما را به سنگفرش و آجر فرش و کلیه عناصر کف متمایل میکنند. صفحه آپارات بیژن صمغ ابادی را دنبال کنید.

گیاهان پوششی بعنوان جایگزین چمن همیشه در بین ویلا داران و پارکداران مطرح و بعلت وجود گل در بعضی از گونه گیاهان به نام فرش رنگین از آنها صحبت بعمل میاید. اما نهایتاً میزان هزینه و زمانی که برای احداث و نگهداری آن مطرح میشود. را در این مقاله که توسط گروه معماری هورس نگارش و مورد تدوین قرار گرفته مطالعه نمایید.

معرفی سنگریزه

در بازار مصالح ساختمانی سنگریزه بعنوان یک کف پوش در اشکال و اندازه متعدد یافت میگردد که نوع خیلی درشت و ریز آن هر دو بعلت مزاحمت در هنگام پیاده روی مورد استفاده ندارند. رنگ خاکستری، قهوه ای ، قرمز، سبز و زرد از رنگهای هستند. که بطور مصنوعی سنگریزه را رنگ میکنند. در سطوح کم برای پوشش سطح گلدانها در گلفروشی موجود اما سنگریزه مورد استفاده در کف طراحی باغ ویلا باید از تولید کنندگان انبوه خریداری نمود. در هنگام خریداری دقت کنید مقدار کمی از آنها تهیه و در کف باغ ریخته شود. پس از قطعی همخوانی با کل بافت طرح اقدام به خرید نهایی گردد.

بعضی از ناظران و باغداران استفاده کامل و خالص از سنگریزه را جایز نمیدانند بکله ترجیح می دهند. که اگر برای عبور در قطعات سنگی بکار رود بهتر میرود. مسئله کنترل علف هرز هم با پهن پلاستیک در زیر سنگریزه مطرح و قبل از آن از یک سم علف کش پیش رویشی بطور همزمان بهره برداری گردد.

استفاده همزمان از سنگریزه و قطعات سنگی برای عبور در داخل آن ارزش طراحی منظر را از نظر دیده بیننده بالا میبرد. نکته مهم در این موضوع قطعات سنگی بصورت منظم بکار نبرید بلکه بطور تصادفی بگذارید که خودشان شکل طبیعی داشته باشند.

فرش با چوب

اگر بتوانید قیمت بالای آنرا هزینه کنید. باغ کاملاً سیمایی طبیعی به خود میگیرد. البته باید از نگهدارنده و محافظت کننده شیمیایی بسیار قوی استفاده کنید.

باریکتر از مو: رنگی که برای فرش چوبی خود انتخاب میکنید باید کاملاً با محیط داخلی اطاقهای ویلا و بافت کلی محیط خارجی طراحی باغ ویلا همخوان و هماهنگ باشد. عرض الوارهای و فاصله بین آنها نیز در اینجا نقش مهمی بازی میکند.

از یک نوع مصالح محوطه سازی نظیر آجر یا هر عنصر دیگر که بصورت یکدست تمام سطح طراحی باغ ویلا را بپوشاند برای بیننده خسته کننده میشود. اگر میخواهید حدقه چشم بیننده دائماً در گردش باشد از عناصر متنوع در طرحهای متعدد بهره برداری کنید. مصالح زیبا و متعدد محوطه سازی در قطعات کوچکتر و یا نواری بصورت همپوشی و تداخل در همدیگر باعث شکست دید و مقایسه توسط بیننده میگردد. محل عبور علاوه بر دارایی جذابیت باید قابلیت کاربردی نیز داشته باشد. بخاطر بسپارید که محل عبور در درجه اول برای پیاده روی میباشد.

آجر فرش

فرش با آجر و خصوصاً طرحهای مختلف چینش و چپ و راست دوایر متحدالمرکز و دوایر همپوش داده فراموش نکنید. مگر اینکه سطح محوطه زیاد باشد که اصولاً از مصالح دیگر نظیر سنگ یا بتون استفاده میکنند. از تهیه کننده مصالح ساختمانی خود بخواهید آجرهایی برای شما فراهم کند که سنگهای آهکی درون آن نباشد و یا باران و یخ زدگی از هم پاشیده نشوند.

باریکتر از مو : اجازه دهید که برگهای گیاهان برگ زینتی از حدود خود در لبه باغچه تجاوز کنند و روی آجر کاری پهن شوند و منظره ای زیبا بخود بگیرند. البته از تجاوز بیش از حد بعضی از گیاهان که برای عابرین مزاحمت فراهم میکنند مانع شوید.

جایگزین چمن در باغ ویلا

هزینه کارگر و آبیاری چمن دو عاملی هستند. که اکثر باغداران و شهرداریها در سراسر جهان را به این کار وادار و جایگزینی برای چمن پیدا کنند. علاوه بر دو عامل بالا زشتی چهره و سیمای چمن در صورتیکه کی هفته از سرزنی آن بگذرد. همچنین مسئله ای که تعطیلات برای نگهداری آن ایجاد میکند.

فقط سطوح کمی از طراحی باغ ویلا را میتوان به محوطه سازی با مصالح ساختمانی اختصاص داد. بعضی هم بعلت وجود تنوع رنگها وگلها دوست دارند مقداری محوطه طراحی باغ ویلا خود را اختصاص به گل جاها بدهند. که آنهم وظیفه ا ی سنگین برای آبیاری آنها در پی دارد. برای همه افرادی که افکاری سازگار با طبیعت دارند سبزی چمن، لطافت و بافت نرم و ظریف آن در پوست و گوشت آنها نفوذ و حاضر نیستند. که با هیچ جایگزینی عوض کنند اما به هر صورت اگر از چمن خسته شدید. بنابه هر دلیلی با آن مشکل دارید نامید نشوید جایگزین خوبی برای آن پدید می آید.

خزه در طراحی باغ ویلا

ظاهری سبز و آراسته و خیلی ظریف و لطیف میباشد. در سایه مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. فقط در مکانهای مرطوب میتواند بعنوان جایگزین عمل کند.

نکات باریک تر از مو برای مکانهای خفه، دم دار، سایه و مرطوب بکار ببرید. برای سطوحی که چمنها از زندگی درآن عاجز هستند. مناسب و خرید خزه کار مشکلیست که فقط جمع آوری از جنگل و کاشت و بردباری لازم دارد.

اصول طراحی استخر خانه باغ

اصول طراحی استخر خانه باغ، به موارد مختلفی بستگی دارد که شامل اندازه و شکل استخر، نوع ویلا، میزان فضای موجود و نیازهای ساکنان است. در ادامه به برخی از عوامل مؤثر در طول طراحی استخر خانه باغ اشاره می‌کنیم: اندازه و شکل استخر، بسیار بر روی طول طراحی آن تأثیرگذار است. استخر‌های بزرگ و با شکل‌های پیچیده، زمان بیشتری برای طراحی و ساخت دارند. نوع ویلا نیز بر روی طول طراحی استخر تأثیرگذار است. در صورتی که ویلا دارای فضای باغ بزرگ و مناسب است، ممکن است نیاز به یک استخر بزرگ‌تر باشد.

میزان فضای موجود در باغ نیز بر روی طول طراحی استخر تأثیرگذار است. اگر فضای موجود کم است، استخر باید به گونه‌ای طراحی شود که از فضای موجود بهینه استفاده شود. نیازهای ساکنان نیز بر روی طول طراحی استخر تأثیرگذار است. در صورتی که ساکنان به استفاده مداوم از استخر علاقه دارند، استخر باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای آنها را برآورده کند. با توجه به موارد فوق، طول طراحی استخر خانه باغ ممکن است متفاوت باشد و بستگی به شرایط و نیازهای هر باغ دارد.

سرزنی و آرایش خزه در طراحی باغ ویلا

بجز خزه و چند گیاه خیلی پاکوتاه سرزنی مرتب در گیاهان جایگزین چمن و این سرزنی به گیاهان پوششی ظاهری آراسته میدهد. آنها را شاد و شاداب میگرداند. اما درباره چمن این مراقبت بیشتر و اگر یک هفت دیرتر عمل سرزنی انجام گردد همه بافت حالتش را از دست میدهد. بعضی از گیاهان پوششی را صرف خود میکنند. اقدام به سرزنی و حذف آنها مینمایند. درهر حال فراموش نکنید که حاشیه از اهمیت خاصی برخوردار هستند. نباید اجازه داد. که با بزرگ و گستردگی آنها از خط مرزی عبور و بسترهای دیگر را نیز نامرتب کنند.

کامومیل: chamomile

کامومیل معمولترین گیاه پوششی جایگزین چمن و خیلی جذاب و با قدم روی آن بوی معطر به مشام میرسد. به سرزنی کمتری نیاز دارد. معایبی هم دارد که از آن جلمه عدم امکان بهره برداری از سموم علف کش انتخابی در آن  که البته عیبی که همه جایگزین نیز دارد.

کامومیل را هرگز برای مکانهای وسیع استفاده نکنید. لگد خور خوبی ندارد و برعکس چمن که در زمینهای فوتبال هم کاشت میگردد. لگد خور مناسبی ندارد. برای محلهای با عبور مورد زیاد مناسب نیست.

آویشن در طراحی باغ ویلا

آویشن جایگزین دیگر برای چمن میباشد. جذاب با گلهای بنفش و بوی خوش نوعی از آن که در آشپزخانه از آن بهره برداری میگردد. بوته پهن دارد مناسب نیست، بصورت فرشی ارغوانی خودنمایی میکند. با رنگ سفید صخره محل عبور تضادی عجیب و قابل مقایسه درست میکند.

آویشن برای سطوح کوچک و کم وسعت مناسب و در نزدیکی محل نشست بخاطر بوی خوش آن کاشت میگردد. اگر در فواصل بین لاشه سنگ و قطعات بتونی کاشت گردد منظره جالبی به آن میدهد.

شبدر در طراحی باغ ویلا

شبدر اگر چه جایگزین خوبیست اما باغداران دوست ندارند با چمن آنها مخلوط شود. باغداران شبدر را مهمان ناخوانده میدانند. سعی برحذف و مبارزه با آن دارند. اگر چمن با کم آبی روبرو شود شبدر مقاومت خوبی نشان میدهد. بصورت لکه بزرگ سرزنی ملایمی دوست دارد تا گلهای سفید انتهایی آن قطع شود.

شبدر برای مکانهای کوچک که مایل به تزیین آن هستند. کاشت میگردد. قطعه ای شاداب و نمایشی از فرش بزرگ عرضه میکند.

آماده سازی زمین برای طراحی باغ ویلا

زمین را بطور مناسب و بدون هیچگونه بذر علوفه هرز آماده کنید. مواظب باشید بذرها نیز تمیز و عاری از آنها باشد. چون مبارزه با علوفه هرز و بهره وری از سموم علف کش انتخابی آنطوریکه در چمن معمول در گیاهان پوششی امکان ندارد و مبارزه مکانیکی هم طاقت فرسا است.