نقش اتاقهای خواب، حمام و توالت در طراحی و ساخت ویلا

برای اینکه هنگام خواب جای راحت و مناسبی درون اتاق خواب در ویلا داشته باشیم. طول تخت ۲۵۰ میلیمتر بیشتر از قد فرد باشد. با توجه به قد متوسط، دامنه استاندارد اندازه تخت میتواند بدین شرح باشد. اینستاگرام مهندس بیژن صمغ آبادی را دنبال کنید.

  • ۹۰۰*۱۹۰۰ میلیمتر.
  • ۱۹۰۰*۱۰۰۰میلیمتر.
  • ۲۰۰۰*۱۰۰۰ میلیمتر.
  • ۲۰۰۰*۱۶۰۰ میلیمتر.
  • ۲۰۰۰*۲۰۰۰ میلیمتر.

در اطراف تخت، اتاق خواب در ویلا حداقل ۶۰۰ میلیمتر و ترجیحاً ۷۵۰ میلیمتر جای خالی باشد. سهولت در نظم دهی تخت اهمیت دارد. همچنین اگر در کنار تخت، گنجه ای به موازات تخت قرار دارد. حتی در هنگام باز درهای گنجه فضای کافی برای حرکت وجود دارد. در کنار تحتهای دونفره، در سمت راست و چپ یک گنجه کوچک کناری وجود دارد. وجود یک میز، که بتوان روی آن چراغی برای مطالعه قرار داد، نیز میتواند مفید باشد علاوه بر لامپهای اتاق چراغهای دیگر هم در اتاق وجود دارد.

برای هر نفر طول گنجه حدود یک متر باشد. اگر اتاق خواب در ویلا جای کافی ندارد. میتوان از فضای راهرو استفاده کرد. در هر اتاق خواب در ویلا حداقل یک آینه قدی موجود در کمدهایی که آینه دارد بهترند.

جای تختخواب 

افرادی که اعتماد به نفس دارند هر جا بخوابند راضی هستند اما افرادی که اضطراب دارند نزدیک دیوار بخوابند.

  • در کنار دیوار.
  • بالای تخت در کنار دیوار.
  • با فاصله از دیوار.
  • در وسط اتاق.

۲- در یک فضای آرامش دهنده، بر تزیینات و مبلمان اتاق، به جهت تخت (سر به طرف شمال) موقعیت نسبت به نور(امکان نگاه از پنجره) و در (نگاه به سمت درب) نیز بستگی دارد. اگر در جایی بیش از یک تخت موجود و موقعیت نسبت به یکدیگر اهمیت پیدا میکند.

۳- در صورتی که دوستان، خواهران، برداران یا میهمانان در یک اتاق می خوابند ممکن است جهت متفاوت تخت مطلوب باشد.

۴- قرار گرفتن تخت دونفره و تخت یک نفره ای که در کنار هم ویا روی هم قرار میگیرند، بیشتر تحت تاثیر سلیقه افراد قرار میگیردتا فضا امروزه تخت مجزا برای زوجها رایج است.

۵- نمونه آخر مثل یک قصر شکل میگیرد و هنگام کشیدن پرده با یک چراغ سقفی مخصوص روشن میشود. این چهار مثال آخر نشان میدهند که چگونه اتاق و تزیینات مبلمان آن بشدت تحت تاثیر فرهنگ آن مکان قرار دارند.

اتاق خواب، تو رفتگی دیوار مخصوص تخت و کمد لباس

گنجه و کمدهای دیواری برای افراد که مالک خانه هستند مفید میباشند. اما برای مستاجرین، کمدهای ایستاده بهترند. در خانه کوچک از هر جایی خالی استفاده کرد. با استفاده خلاقانه از گنجه دیواری میتوان نیاز خود را بر طرف کرد. کمدهای دیواری و یا اتاقکهای نگهداری لوازم برای دیوارهای میان اتاق خواب در ویلا بسیار مناسب هستند.

رطوبت به گنجه که در دیوارهای بیرون از اتاق قرار دارند، نرسد. با ایجاد عایق و تهویه مناسب میتوان جلوی رطوبت را گرفت. در اتاقکهای نگهداری لوازم نیز تهویه لازم است.

شر ایط لازم برای نگهداری لباس

وقتی نقشه محل نگهداری لوازم برای اتاق خواب در ویلا را میکشید برای داشتن حداقل حجم مفید، احتمالاً استفاده از اعداد تقریبی زیر میتواند مفید باشد.

برای مردان برای زنان
۸ لباس ۶ لباس
۶ کت ۱۰ کت
۸ ژاکت ۵ ژاکت
۱۲ شلوار ۲۰ پیراهن بلند
۲۰ پیراهن مردانه ۱۵ دامن
۱۵ تی شرت ۱۵ بلوز
۱۲ پیراهن آستین کوتاه ۲۰ پیراهن آستین کوتاه
۴ لباس خواب ۱۵ پیراهن آستین کوتاه زنانه
۸ جفت کفش ۱۵ جفت ساق پوش / شلوار
۲ کلاه ۶ لباس خواب
  ۱۰ جفت کفش
  ۴ کلاه

حمام مستر و اتاقک تاسیسات

قدیمی مکانهای مرطوب معمولاً بسیار پرهزینه هستند و نصب آنها زمان گیر است. از آنجایی که لوازم مورد نیاز کاملاً استاندارد شوند. استفاده از بخشهای پیش ساخته مطلوب است. مخصوصاً برای پروژه ساخت ساختمانهای هم ردیف و مخصوص چند خانواده، خانه ییلاقی، آپارتمانها، تسهیلات ، هتلها و مرمت ساختمانهای قدیمی، لوازم بهداشت همچنین دیوارهای انبار یا اتاقکهای مهجز دارای لوله کشی پیش ساخته و همچنین گنجه لوازم کمکی، می توانند پیش ساخته باشند. اتاقک فشرده پیش ساخته ابعاد ثابتی دارند.

اتاقکهای پیش ساخته بیشتر دارای جمع وجور ، قاب چوبی و پانلهای نئوپان یا فیبر – سیمان میباشند. برای اینکه این اتاقکها با گنجه و لوازم کمک جور باشند، آلومینیوم ، فولاد ضد زنگ قالبی یا پلاستیکهای محکم فیبر – شیشه ای در ساخت آنها بکار رفته است.

فاصله و ارتباط بخشهای خانه با حمام چگونه باشد

فاصله و ارتباط بخشهای خانه با حمام چگونه باید باشد

حمام و بهترین موقعیت 

بهترین جا بریا حمام در مجاورت اتاق خواب در ویلا میباشد. در مجاورت توالت در صورتیکه در داخل حمام، توالت وجود نداشته باشد. اگر چه دوشها جمع وجودر هستند وبیشتر ، جوانان ترجیح میدهند از آنها استفاده کنند اما حمامهای بریا سالمندان مناسبترند.

اگر خانه انباری ندارد. آشپزخانه اش کوچک و در حمام میتوان جایی باری ماشین لباسشویی و سبدهای لباس فراهم نمود.

حمامهایی که دارای توالت میباشند در زمره مکانهای مجهزی به شمار میروند که همه لوازم مورد نیاز بریا رفع نیازهای بهداشتی ساکنین را دارند. بهرحال نقشه شمال دو مکان مجزا و دارای ققل و کلید برای حمام و توالت باشد و این امر برای خانه که بیش از پنج نفر در آن زندگی میکنند ضروری میباشد. حمام توالت دار میتواند در جایی باشد که از اتاق خواب در ویلا بتوان به آن دسترسی داشت و توالت دیگر خانه را میتوان در راهرو ساخت.

یک وان حمام یا دوش بعلاوه لگن دستشویی در حمام نصب میشوند وسیفون توالت و کاسه توالت در توالت نصب میشوند.

برای هزینه کمتر و به دلائل فنی، حمام، توالت و آشپزخانه طوری قرار گرفته باشند که بتوانند از مجراهای مشترک فاضلاب استفاده کنند. در خانه چند طبقه قرار گرفتن دیوارهای گنجه دار در حمام و توالت بصورت مستقیم بر روی یکدیگر موجب میشوند هزینه نصب و تامین عایق صوتی ضروری ، تاحد امکان پایین نگه داشته شوند. بهرحال، حمامهای همجوار در دو آپارتمان مجزا نباید به یک لوله آب ویا سیستم فاضلاب مشترک وصل باشند.

جهت حمام و توالت

جهت حمام و توالت روبه شمال باشد و تهویه و روشنایی آن طبیعی باشد. برای فضاهای داخلی حداقل چهار با تهویه هوا، درهر ساعت، لازم است دمای ۲۲الی ۲۴ درجه سانتیگراد برای حمام مطلوب میباشد. این دما بیشتر از دمای توالت ادارات که دمای آنجا معمولاً ۱۵ الی ۱۷ درجه سانتیگراد میباشد.

حمامها به طرز خاصی مستعد رطوبت میباشند. بنابراین سیل بندی مناسبی داشته باشند. بخاطر رطوبت زیاد هوا و میعان، تمیزی سطوح آسان باشد و پوشش سطح دیوارها و سقف دراین شرایط دوام بیاورند. از کفپوشهای ضد لغزنده در حمام استفاده کنید.

برای وسایل برقی در کنار آینه حداقل باید یک پریز برق در ارتفاع یک و نیم متری نصب شود. فراهم نمودن موارد زیر برای توالت / حمام ضروری میباشد. گنجه حوله ها، وسایل تمیز کردن، داروو لوازم آرایش احتمال قفل کردن گنجه وجود دارد. آینه ولامپ، شیر آب گرم، آبگرمکن کمکی ، نرده حوله، دستگیره بالای وان، جای مناسب روی گنجه حمامهای پلی استری با طراحی خاص (در بالا عریض و در پایین باریک) و دوشها نسبت به آنچه بنظر میرسد جای کمتری اشغال میکنند. در پروژه نوسازی ، استفاده از گوشه گرد میتواند بافایده باشد.