جواب به ده سوال معمول در مورد کمپوست

در خصوص پاسخ به ده سوال معمول کمپوست در ادامه بیان میشود. در سالهای نه چندان دور گذشته، بیشتر مردم مواد غذایی مصرفی را در باغچه خود تولید و همیشه یک پشته کمپوست سازی برای بهبود کیفیت خاک خود داشتند. کمپوست سازی موضوعی که مردم از چگونگی انجام آن آگاه بودند. کودکان با برگردان سازی خاک یا کار در باغچه بعنوان قسمتی از کار روزمه شان مهارت ساخت آنرا پیدا میکردند. به هرحال، بنظر میرسد که علم کمپوست سازی دچار لغزش و انجام آن از مسیر اصلی خود منحرف شدست. سوالات و پاسخ زیر در خصوص ده سوال معمول کمپوست، شما را در مسیر تولید کمپوست قرار خواهد داد.

۱- کمپوست واقعاً چیست؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ کمپوست مخلوطی از مواد آلی تجزیه در حال تجزیه میباشد. هوموس نیز مشابه با کمپوس میباشد. اما به ماده آلی اتلاق میشود که در مرحله پایانی تجزیه قرار گیرد. چیزی باری تجزیه بیشتر ندارد. ممکن است کمپوست را روی سطح خاک بصورت لایه پخش نمود.

اگرچه مواد آلی دیگر مانند تراشه پوست درخت و چوب آنقدر تجزیه نشدند. که بعنوان کمپوست در نظر میگیریم. با اضافه سازی کمپوست به خاک باغچه خود کیفیت آنرا افزایش میدهید زیرا خصوصیات نگهداری آب و مواد مغذی در خاکهای ماسه و شنی و خاصیت زهکشی در خاکهای سنگین و رسی بهتر میشود. صرفنظر از نوع خاک، کمپوست موجب بهبود ساختار خاک و در دسترس سازی مواد مغذی برای ریشه گیاه میشود. شما میتوانید براحتی کمپوست را با استفاده از ضایعات آلی حیاط خود، ضایعات غذایی آشپزخانه و ضایعاتی چون کاغذ و مقوا تولید کنید. آیا کپوست جایگزینی برای خاک محسوب میشود؟

۲- مواد قهوه ای و سبز داخل کمپوست چه هستند؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ تولید کنندگان کمپوست به مواد آلی که مقدار کربن آنها بالا باشد مواد قهوه ای، به موادی که مقدار نیتروژن آنها بالا و مواد سبز میگویند. ترکیبات کربن دار برای تولید کمپوست شامل برگها، شاخه هرس چوبی گیاهان، کلش، کاغذ، مقوا و ضایعات غذایی، پودر قهوه، چای کیسه ای و کود حیوانی منابع دارای نیتروژن هستند. هنگام مخلوط سازی مواد اولیه برای ایجاد پشته کمپوست، سه قسمت از مواد قهوه ای را با یک قسمت مواد سبز مخلوط نمایید.

۳- آیا میتوانم تمام ضایعات آشپزخانه خود را به کمپوست تبدیل کنم؟ در مود مدفوع حیوانات خانگی چطور؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ در مورد استفاده از مواد اولیه قابل کمپوست سازی و اینکه چه چیزی را میتوان و چه چیزی را نباید به پشته کمپوست اضافه شود. قانون خاصی وجود ندارد. گوشت، استخوان، ماهی، لبنیات، روغن یا گریس را وارد پشته یا جعبه کمپوست سازی خود نکنید. سریع فاسد و بوی بدی تولید کنند. در نتیجه حشرات و آفاتی چون جوندگان، سگها، روباه، راکن و غیره جذب آن خواهند شد.

هرگز مدفوع گربه، سگ یا پرندگان اهلی را وارد کمپوست خود نکنید. این مواد دارای بیمار گربه و آنرا به انسان انتقال میدهد.

۴- آیا بایستی یک محفظه و جعبه نگهداری برای کمپوست تهیه کنم؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ ماده آلی برای تجزیه و پوسیدن به هیچ ظرفی نیاز ندارد. چه در فضای آزاد و چه بصورت پشته در روی زمین یادر یک چاله در داخل زمین تجزیه میشود. به هر حال، با استفاده از یک ظرف میتوان از فضا استفاده بهتری نمود. در نتیجه تولید کمپوست سریعتر خواهد شد. بسته به مهارت جستجوی شما، میتوانید ظرف و جعیه مناسبی را پیدا کنید. که هزینه برای شما ندارد. به عنوان مثال، بار تخت جابجایی جعبه کمپوست سازی مورد استفاده قرار گیرد.

جهت اطلاع از در دسترسی به سطل زباله، قسمت اداره مدیریت ضایعات جامد شهرداری منطقه زندگی خود را بررسی نمایید. ممکن است برخی از ادارات ظروف پیش ساخته را به شما پیشنهاد دهند که در منزل نیز قابل استفاده باشد.

۵- آیا بایستی کمپوست را مرتبا برگردان نمود؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ خیر، یک روز مناسب که کاری ندارید. این کار را انجام دهید. فرایند تجزیه همیشه در اطراف مادر حال جریان میباشد. چه ما در آن نقش و چه نقشی نداریم. تا زمانی که برای بدست آوری کمپوست رسیده و آماده عجله ندارید. راحت باشید و پشته کمپوس را به حال خود بگذارید. تا فرایند تجزیه مواد بصورت طبیعی خود پیش رود.

۶- چه مدت زمانی طول میکشد تا مواد آلی به کمپوست تبدیل شوند؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ بستگی دارد سریع ترین سوالی است که میتوان به این سوال پاسخ داد. عوامل تاثیر گذار روی سرعت تجزیه عبارتند از: مخلوط مواد نیتروژن دار و کربن دار، اندازه مواد اولیه آلی، مقدار رطوبت مواد اولیه، تهویه پشته در حال کمپوست سازی و دمای فصل، در کل حدود سه و نیم تا شش ماه را برای تولید یک کمپوست با کیفیت و قابل استفاده در نظر بگیرید.

در صورتی این چارچوب زمانی درست است که نسبت مواد قهوه ای به مواد سبز (نسبت کربن به نیتروژن) صحیح باشد. تمامی قسمت کمپوست دارای رطوبتی مناسبی باشند. اندازه پشته حداقل یک متر مکعب باشد. اگر شما این پشته را دو تا سه مرتبه برگردان نمایید. در صورت نیاز رطوبت آنرا نیز تامین کنید. کمپوست در عرض دو ماه قابل استفاده خواهد بود. هرگونه قسمت کمپوست نشده را دوباده به پشته برگردانید تا بیشتر تجزیه شود.

بدست آوری کمپوست در مدت زمان سه یا چهار هفته نیز شدنی است. همانطور که در پاراگراف قبلی توضیح داده شد، شروع کنید و سپس دمای پشته را بصورت روزانه بررسی نمایید. درست در جایی که دما افت میکند کمپوست را برگردان نمایید.

۷- از کجا باید متوجه شوم که کمپوست آماده استفاده میباشد؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ کمپوست رسیده و آماده به رنگ قهوه ای تیره تا تقریباً سیاه میباشد. بافت آن شل و نرم و حالت تردی را دارا بوده واز نظر اندازه یک دست است. بیشتر اجزای تشکیل دهنده آن، غیر قابل تشخیص میباشند. اگر هر گونه تکه بزرگی در کمپوست وجود دارد که کاملاً تجزیه و آنرا برداریم. به پشته جدید انتقال دهید. تا فرایند تجزیه آن ادامه پیدا کند. در صورتیکه پشته را بصورت داغ نگه میدارید مواد کمپوست پس از برگردان دوباره گرم نخواهد شد. اگر مقداری از کمپوست را در دستان خود فشار دهید بایستی مرطوب باشد کمپوست آماده بوی خوب میدهد.

۸- آیا نمیتوان محوطه کمپوست سازی و ضایعات آلی خود را به محل دفن انتقال دهم؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ چرا تمامی فرایند کمپوست سازی باید در خانه باشد؟ برای شما ممکم است جالب باشد. همانطور که باری اولین بار برای من نیز جالب بود. اما مواد آلی بخوبی در محل دفن زباله ها تجزیه نمیشوند. دستگاه دفن زباله، مواد ضایعاتی را با چنان فشاری فشرده میکنند که تمام هوا از داخل زباله آلی خارج میشود. بدون وجود اکسیژن موجودات تجریه کننده که هوازی نیز می باشند قادر به تجزیه موثر این ضایعات نخواهند بود.

دانشمندانی هستند که رخدادهای داخل ضایعات را مورد مطالعه قرار میدهند. با واکاوی داخل محل دفن زباله ها، روزنامه قدیمی را هنوز هم قابل خواندن میباشند پیدا میکنند. همچنین بحث های پایداری مرتبط با کوه زباله تولیدی توسط انسان نیز وجود دارد. کامیون و تجهیزات سنگین در حین حمل و دفن زباله گازوئیل مصرف و هوا را آلوده میکنند. بسیاری از مکانهای دفن زباله، به ظرفیت اشباع خود رسیدند. دیگر هیچ جایی برای انباشت آن وجود ندارد. فراموش نکنید که گاز متان، عامل مهم گرمایش کره زمین، محصول همین مکانهای دفن زباله میباشد.

۹- آیا میتوانم در زمستان کمپوست تولید کنم؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ بله، کمپوست سازی را میتوان در تمام طول سال انجام داد. با سردی هوا، فعالیت میکروارگانیسم متوسط دوست و گرما دوست کاهشی و بر فعالیت مکیرواروگانیسم سرما دوست افزوده خواهد شد. اما فعالیت این گروه گرما دوست و متوسط دوست میباشد. همچنین شما با عایق سازی پشته کمپوست خود توسط یک لایه ضخیم از برگها، کلشها هر وسیله مناسب دیگری به پشته کمک کنید. تا در فصل زمستان نیز گرم باقی بماند. در زمستان نیز تجزیه رخ میدهد. اما روند آن با گرمتر شدن هوا در بهار شدت بیشتری خواهد گرفت.

۱۰- آیا میتوانم از کمپوست بجای کود شیمیایی استفاده کنم؟

پاسخ به یکی از ده سوال معمول کمپوست؛ کمپوست بیشتر بعنوان یک مکمل با بهبود دهنده خصوصیات خاک به حساب میاید تا یک کود از آنجایی که روش تجزیه مواد آلی و مقدار مواد مغذی موجود در کمپوست شما از توده به توده دیگر متفاوت و متغیر میباشد. بدون انجام آزمایشهای آنالیز شیمیایی، تعیین نوع مواد مغذی موجود در کمپوست غیر ممکن خواهد بود. با این حال بیشتر کمپوستها دارای مواد مغذی متنوعی مانند عناصر کم مصرف برای رشد سال و خود گیاه میباشند. از این رو افزودن کمپوست به باغچه موجب افزایش حاصلخیزی خاک نیز خواهد شد.

تخفیفات ویژه جابجایی درخت و تزریق کود مایع به تنه درخت.