کاشت گیاهان در اوایل تابستان

تقویم باغبانی تابستان؛ همه گیاهان زود گل رابا یکدیگر نکارید. زیرا در ماه بعد شاهد خالی شدن ناگهانی منظره ی باغچه خواهید بود. گیاهان در اوایل تابستان تقریباً تفاوت فاحشی با آنهایی که در طول سال شاهد خواهی بود. دارند. به ترکیباتی رنگی در این موقع از سال توجه بیشتری داشته باشید. چنانچه احساس میکنید همنشینی رنگها در بخشی از باغچه با اشکال روبه رو است نسبت به جایگزینی گیاهان آن منطقه اقدام کنند. زیرا، در ادامه تابستان شرایط آب و هوایی به شما اجازه کاشت گیاهان جدید را نخواهد داد.

بسیاری از نژادهای جدید گیاهی، گلهای بادوام بیشتری نسبت به اجداد خود دارند. این گیاهان نیز نواقصی دارند که در بعضی مواقع استفاده از آنها را برای ما دشوار میسازد. بطور مثال، آنهایی که دارای شکل بهتری شدند. از عطر و بوی کمتری برخوردارند. در این میان میتوانید از گیاهان جالبی همچون مینا مکزیکی و اریگرون استفاده نمایید که اغلب، گلهای خود را تا پایان تابستان حتی در بعضی شرایط تا زمان شروع یخبندان زمستان حفظ میکنند.

کارهای باغبانی لازم در تابستان

تقویم باغبانی تابستان؛ بسیاری از کارهایی که آغاز آنها در بهار بودست، میتوان در تابستان نیز ادامه داد. کارهایی همچون ساخت سبدهای آویز، کاشت گیاها یکساله و چند ساله و بسیاری دیگر که اکنون با فرصت بیشتری میتوان  نسبت به انجام آنها اقدام کرد.

هم اکنون زمان کاشت گیاهان دو ساله مانند شب بوها و فراموشم مکن است. همزمان با تغییر روزهای سال و زیاد شدن عمر گیاهان، در هر فرصتی که بدست می آورید، نسبت به پاکسازی و مرتب کردن محیط باغچه، اقدام کنید. برای این کار، ابتدا از گلهای پژمرده شروع و زیرا با حذف آنهال هم منظره ی عمومی گیاه بهتر و هم در بعضی موارد باعث تحریک گیاه به گلدهی مجدد میگردد. در بعضی از گیاهان چند ساله، حتی بریدن برگهای قدیمی نیز همین تاثیر را داشته و باعث سبز شدن دوباره ی برگ در گیاه میگردد.

برای مثال، گیاه آلچمیلا را چنانچه پس از گلدهی از پایه قطع و پس از مدت زمانی اندک، دسته ی تازه از شاخ و برگ تولید میکند. ازکارهای دیگری که میتوان در طول تابستان انجام داد، تهیه قلمه نیمه علفی از گیاهان که درادامه توضیح داده خواهد شد. میتوانید برای بهار آینده، داشته باشید در هنگام کاشت پیازها، نوک آنها بسوی بالا باشد تا پیاز با موفقیت رشد کند.

تقویم باغبانی تیر ماه

تقویم باغبانی تابستان؛ در این هنگام از سال هر زمان که در باغچه قدم میزنید شاهد رویش شاخ و برگه و گلهای جدید خواهید بود. محصولات باعچه ی سبزی ها نیز اکنون آماده برداشت. روی میز میهمانی خود از آنها استفاده کنید. مراقبت هایی که در این فصل از گیاهان انجام میدهید. به شما کمک می کند که درادامهی سال محصولات خوبی داشته باشید.

باغچه گیاهان زینتی در آغاز تابستان

تقویم باغبانی تابستان؛ آغاز تابستان را میتوان دوره ی انتقال گلهای باغچه نامید. در این زمان شما باید به ترکیبات رنگ در باغچه بیشتر دقت کنید. مثلاً توجه به ظاهر گلدانهایی که گلها را در آن میکارید یا همنشینی رنگهایی که در کل محیط باغچه، بر اثر قرار گرفتن گلدانها و گلها بوجود میآید ، لازم بنظر میرسد. توجه به خصوصیاتی همچون سایه دوست بودن و یاآفتادوست بودن گیاهان میتواند کمک زیادی در موفق بودن طرح جابه جایی گیاهان داشته باشد.

عملیات کاشت در گلدان در تابستان

تقویم باغبانی تابستان؛ اینک زمان آن فرا رسیده تا گیاهان حساس را در فضای آزاد قرار دهید. گیاهانی که گلهایی با طول عمر زیاد دارند، برا کاشت در گلدانها مناسبترند.

  • برای انجام زه کشی، مرکز گلدان سفالی را با تکه سفال بپوشانید و آن را تا نیمه خاک مناسب پر و در صورتی عدم زه کشی، ریشه از بین میرود.
  • گیاهی را که قصد دارید در گلدان بکارید، با دقت در وسط ظرف قرار دهید. یک اٌستئو سپرموم، میتواند شکوفایی خود را تا پاییز حفظ کند.
  • در اطراف اٌستئوسپرموم، گیاهان گلدار و دنباله دار دیگر قرار دهید. به گونه که لبه ی گلدان تقربیاً در زیر آنها پنهان شود، سپس جاهای خالی را با خاک پر کنید.

هرس بوته ها در تابستان

اکنون زمان آن که تا بسیاری از بوته که دارای رشد زیادی هستند، مرتب شوند. همه ی گلهای پژمرده را حذف و شاخه بیمار را قطع کنید. در صورت نیاز، شاخه قدیمی و کلفت را برای رسیدن نور وهوا به مرکز گیاه ببرید و گیاه را به حالتی متوازن مرتب کنید.

باغچه سبزی ها در تقویم باغبانی تابستانی

برای پیشگیری از خسارت ناشی از حمله ی آفات، قبل از آن که تبدیل به مشکل جدی شوند، باید کاملاً مراقب جوانه گیاهان تازه کاشت شود. معمولاً برای هر آفتی، چانچه جمعیت آن آفت در مساحتی مشخص، از حد معین بیشتر شود احتمال ضرر رسانی زیاد میشود. در چنین مواقعی مشورت با کارشناسان مربوط لازم بنظر میرسد.

خاک دادن سیب زمینی ها 

تقویم باغبانی تابستان؛ بخش مهمی از پرورش سیب زمینی، خاک دادن پای بوته ها باید حتماً به آن توجه شود. زیرا غده که در نزدیکی سطح زمین قرار دارند در معرض نور قرار بگیرند سبز رنگ و غیر خوراکی میشوند. برای انجام این کار هنگامی که قد گیاه به ۱۵ سانتمتر رسید. خاک را از اطراف توسط یک کج بیل به پای بوته بکشید. اینکار را همزمان با رشد بوته سیب زمینی ادامه دهید تا ارتفاع خاک به حدود ۱۵ سانتی متر برسد.

تنک کاری نهالهای بذر

اگر هم اکنون نهالهای بذری را تنک نکنید، به سبزه پرتراکمی تبدیل میشوند که مطمئناً محصول ضعیفی به بار خواهند آورد. فاصله ی گیاهان از هم کاملاً به نوع گیاه بستگی دارد. برای اینکار میتوان بخش یقه ی گیاه جوان را به کمک انگشت نشانه و شصت بگیرید و آن را از زمین خارج و بکوشید اینکار را با حداقل آسیب رسانی به سایر گیاهان انجام دهید. زیرا با سست شدن خاک اطراف ریشه ها، احتمال نابودی سایر گیاهان نیز افزایش مییابد.

شرایط گلخانه در تابستان

تابستان زمانی که ضرورت دارد. بیشتر مراقب گلخانه و گیاهان گلخانه باشید. زیرا درجه حرارت محیط خیلی زود بالا میرود. همچنین اکنون زمان خوبی برای تهیه ی قلمه از بوته محیط بیرون از گلخانه میباشد.

گرفتن قلمه از ساقه علفی

قلمه علفی با ایت که زود ریشه دار میشوند، نیاز گرما دارند که برای اینکار، به محیطی کنترل و همچون گلخانه نیاز دارید.

  • شاخه جوان را که دارای یک جوانه هستند، ببرید یک بند برگ در انتها نگه داشته و تا پایین شاخه را عاری از برگ به گونه که در نهایت ساقه بطول ۱۰ سانتیمتر باقی بماند.
  • از یک درفش برای ایجاد حفره استفاده و دو سوم ساقه را در خاک قرار دهید.
  • پس از برچسب زدن، روی آن را با پلاستیک بپوشانید. اگر قلمه ها را در محیطی گرم و سایه دار قرار دهید. بین ۴ تا ۶ هفته ریشه دار میشوند.

تقویم باغبانی مرداد ماه

تقویم باغبانی تابستان؛ این روزها برای بسیاری از افراد، اوج کار در باغچه تلاش شما نتیجه داد. گلهای باغچه انقلابی از رنگ وعطر را بوجود آوردست. باغچه سبزهای سرشار از محصولات تر و تازه تکثیر گیاهان زینتی برداشت محصول صیفی، هرسهای ضروری تابستانه و بسیاری از کارهای دیگر که باغچه زیباتر داشته باشید. از جمله کارهای این موعد از سال میباشد.

باغچه ی گیاهان زینتی

در این روزهای گرم شما میتوانید به استراحت در باغچه بپردازید اما چنانچه بخواهید هنوز باغچه تان در برابر چشم بینندگان زیبا به نظر برسد. باید بدانید کارهای نا تمام فراوانی پیش رو دارد.

کاشت زعفران زینتی پاییزی

پیازهای زعفران زینتی پاییزی را میتوان در چمنزارها، کناره باغچه و سایه ی درختان خزاندار کاشت تا با گل برگهای زیبای خود، پوشش زینت بخشی برای زمین باغچه بوجود آورد. با وجود این که این گیاه ۲ تا ۳ ماه پس از کاشت گل میدهد. اما برگهایش تا بهار سبز نمی شود.

  • برای طبیعی بودن منظره ی رویش زعفران زینتی پاییزی ، آنها را تصادفی بر روی زمین انداخت و هرچه که میافتند، بکارید.
  • یک گودال در خاک ایجاد و پیاز را دقیقاً وسط آن قرار دهید.
  • در انتها، کمی از خاکی که از حفره چاله بر جامانده را بر روی پیاز بریزی.

تقسیم بوته زنبق

ریزومهای (ریشه) زنبق را میتوان بی درنگ پس از گلدهی تقسیم کرد. با این کار میتوانید بدون نیاز به خرید گیاه جدید، از زنبقهای باغچه ی خود برای فضا سازی استفاده نمایید.

  • گیاه را از خاک در آورید. بخشهای پیر و بی حاصل ریشه را ببرید. بخش باقی باید حداقل دارای یک جوانه ی رویشی باشد.
  • سطح بالایی ریزوم به سمت سطح گیاه در برابر بادهای شدید، بخش هوایی گیاه را به شکل V در آورید.

تکثیر به روش خوابانیدن در تابستان

تقویم باغبانی تابستان؛ بسیاری از بوته که دارای ساقه هستند میتوان به شیوه خوابانیدن ساقه تکثیر کرد. چون گیاه جدید همزمان با اتصال به گیاه مادری ریشه تازه نیز تولید میکند، در صد موفقیت قلمه در این روش بسیار بالاست. بوته جدید میتوانند به مدت یکسال به پایه ی مادری متصل باشند. اما پس از آن باید آنها را از یکدیگر جدا کرد. بسیاری از گیاهان همچون فیکوس که برای تکثیر آن با مشکل ریشه زایی مجدد مواجه هستیم را میتوان با این روش به آسانی زیاد کرد.

  • شاخه ی قابل انعطاف را در حدود ۳۰ الی ۱۵ سانتیمتر در نزدیکی سطح زمین قرار دهید.
  • جایی که شاخه با زمین در تماس چاله کم عمق حفر و با میخ دو پایه شاخه را به زمین میخکوب و در نهایت روی آن را با کمی خاک بپوشانید. در حد مقدور نوک شاخه را به حالت عمودی قرار دهید.

کنترل علفهای هرز در تابستان

به کنترل علفهای هرز باید در تمام طول سال بویژه اکنون که رشد زیادی دارند، اغلب گل دادند و بذرهایشان در اطراف پراکنده شدست. توجه کرد. یکی از بهترین راههی کنترل، استفاده از مالچهای مختلف که میتوان را جلوگیری از رشد علفهای هرز، شما را در این زمینه یاری دهد.

  • برای کنترل علفهای هرز در مساحت زیاد میتوان از علفکشهای شیمیایی استفاد کرد این کار باید در یک روز آرام و بدون باد انجام شود تا از پخش شدن علف کش روی گیاهان دیگر جلوگیری شود. در صورت نیاز برای کنترل علفهای هرز مقاوم، میتوان این عمل را چندین بار تکرار کرد.
  • برای از ریشه درآوردن علفهای هرزی مانند گل قاصدک قبلاً با چنگک خاک اطراف ریشه ی آنها را سست تا در هنگام کشیدن، تمامی بخشهای ریشه از زمین خارج شود. در غیر اینصورت با ماندن بخشی از ریشه در خاک رشد مجدد آن زیادست.
  • اگرچه پوشانیدن زمینهای سبزیکاری با ورق پلاستیکی سیاه منظره ی مناسبی ندارد، اما روش کاملاً مناسبی تا از رشد علفهای هرز جلوگیری شود.
  • میتوان از پوست تنه ی درختان نیز بجای مالچهای پوششی، برای کنترل علفهای هرز استفاده کرد. تا ظاهر باغچه نیز زیباتر شود. با تمام این احوال باید مواظب بود وهر علف هرزی را که در باغچه دیدید، فوراً بکنید.

تقویم باغبانی شهریور ماه

تقویم باغبانی تابستان؛ اکنون گرمترین روزهای سال را سپری میکنید روزهایی که انجام بسیاری از کارهای باغبانی سختتر و خسته کننده تر از پیش در این روزها شماباید بیشتر مراقب گلدانها و بخصوص سبدهای آویز باشید تا بر اثر کم آبی ، خشک نشوند آنها را  هر دو روز یکبار و در صورت لزوم هر روز آبیاری و زیرا امکان دارد بر اثر تنش حاصل از خشکی از بین بروند لازم به یادآوری که انجام آبیاری در عصرها باعث کاهش تبخیر بیش ار حد رطوبت از سطح خاک میشود.

سعی نمایید گلدانهای حساستر را در سایه بگذارید و  حفظ رطوبت خاکشان کوشا باشید با کمی حوصله میتوان گلدانها را به نحوی مرتب کرد که تصویری زیبا در برابر دیدگان بیننده قرار دهد.

مرتب کردن بوته رز نامنظم در تابستان

اکنون زمانی که گلدهی بوته رز تمام و به همین دلیل این گیاهان ظاهری نامرتب یافتند. ساقه پیرتر را ببرید و ساقه جوانتر را که هنوز انعطاف پذیر هستند. به آنها ببندید. به گونه که در حالت افقی قرار گیرند. (برای تولید جوانه جانبی بیشتر)

برای جلوگیری از حمله ی بیماری قارچی و ایجاد تهویه مناسب، مرکز بوته را با هرس مناسب بازتر و آبیاری منظم بوته رز مهم که دراین شرایط، از اهمیت بیشتری برخوردار میشود.

هرس شاخه نامنظم در تابستان

تقویم باغبانی تابستان؛ مرکز رویش گیاهان را با هرسی مناسب باز و چرا که این عمل باعث تولید شاخ و برگهای تازه بیشتری میشود.

  • ساقه ی گل دهنده پیر را بوسیله ی قیچی باغبانی از نزدیکی سطح زمین ببرید. اینکار باعث میشود تا انرژی گیاه صرف رشد قسمت جوانتر گردد.
  • شاخه جوان را به حالت افقی مهار تا سبب گلدهی بیشتر در سال بعد شود.

آپارات بیژن صمغ آبادی که متخصص در باغبانی و جابجایی درخت است.