طراحی و اجرا آشپزخانه

علیرغم ارتقاء استاندارد سازی، ابعاد و دامنه ساخت لوازم آشپزخانه در ویلا هنوز هم بسیار متفاوت میباشند. دسترسی به گنجه توکار کلاً از ۱۲۰ -۲۰ سانتیمتری با پاشنه ۵ سانترمتری کفش امکان پذیری میباشد. زیرا معمولاً ارتفاع آنها ۸۵ سانتیمترست.

در آشپزخانه در ویلا که معمار آن را طراحی میکند. بخاطر سطح میز کار آشپزخانه در ویلا و سطح کابینتهای پایین، که احتمالاً یک اجاق برقی دارای قطعی برق برای ظروف داغ و یک صفحه سرپوش متصل زیر آنهاست. عناصر مختلف طوری سرهم میشوند. امکان تغییر آنها وجود نداشته باشد.

موادی که در ساخت گنجه آشپزخانه در ویلا بکار رفتند. شامل چوب، تخته چندلا، نئوپان روکش پلاستیکی میباشند. قفسه فلزی برای دیگ و قابلمه و قوری بهترند. درهای تاشو یا ریلی درصورتی مفید میباشند. که فضا محدود باشد. زیرا این درها هنگام باز به فضای اضافی نیاز ندارند.

گنجه توکار

گنجه کف، برای نگهداری لوازم بزرگ و سنگین آشپزخانه که بندرت مورد استفاده مناسب قرار میگیرد. کابینتهای دیواری عمق کمی دارند تا از میز زیر آنها بتوان بدون مشکل استفاده کرد. بدون خم ظرف سفالی را از زیر آنها برداشت.

میتوان از گنجه بلند برای نگهداری از مواد پاک جارو و غیره استفاده کرد. اما این گنجه ها برای جای یخچال، اجاق و یا ماکروویو در ارتفاع مطلوب مناسب میباشند.

تخته پوش ظرفشوییها و لوله فاضلاب، باید در گنجه کف گنجانده میشود. در این گنجه ها سطل زباله، ماشین ظرفشویی و واحد دفع زباله و در صورت نیاز یک آب گرم کن برقی قرار میدهیم.

لوازم مخصوصی، مثل جای نان جمع شو، تخته همه منظوره خردکن، گنجه لوازم با اتاقکهای لولادارویا کشویی خاص، ترازوهای آشپزخانه در ویلا جمع شوند. کشوی ادویه جات، ریل حوله، وغیره هواکش وجود دارد. هود هواکش برای آشپزی در آشپزخانه ویلا بهترین گزینه هست. بین هواکش و سیستم گردش هوا باید تفاوت قائل شد. سیستم هواکش به یک دریچه خروجی نیاز دارد. بهتر از سیستم گردش هوا عمل میکند. بنابراین، این سیستم ترجیحاً بکار میرود.

ابعاد آشپزخانه چقدر باید باشد

ابعاد دستگاههای توکار و تجهیزات را هنگام طراحی شکل و فضای انبار یک آشپزخانه در ویلا جادار در نظر بگیرید. دستگاههای گازی و برقی جدید و همچنین وسایل آشپزخانه طوری ساخته شدند. که معمولاً بتوان آنها را در کنار هم قرار داد و در جایی گنجاند. بدین ترتیب فضایی ایجاد شود که انجام آشپزی در آنجا آسان شود. به اندازه کافی پریز دو بخشی برای مکان آشپزی و آماده سازی شود.

معمولاً یک سینک ظرفشویی دو قلو مورد نیاز است که بهتر است دارای یک سطح روی لوله فاضلاب در یک بخش و یک سینی بلند در طرف راست ویا چپ ظرفشویی قرار گیرد. اگر آشپزخانه خیلی کوچک باشد. آشپزخانه فشرده یک راه حل خوب دارد
این نوع آشپزخانه به فضای کمی نیاز دارد و میتوان ویژگی مفید بسیار زیادی دارد.

آشپزخانه به کدام سمت ساختمان باشد خوب است

آشپزخانه باید روبه شمال شرق وی ا شمال غرب باشد. مجاور باغچه و سبزیجات / گیاهان و زیر زمین میباشد. آشپزخانه به دروازه باغ، در خانه ، محل بازی کودکان و حیاط خلوت مشرف شود. در داخل، جای آشپزخانه باید با توجه به پستو، اتاق ناهار خوری و انباری تعیین شود.

اگر چه آشپزخانه در وهله اول، یک جای آشپزی در خانه میباشد. اما جایی که صاحب خانه زمان زیادی را در آن بگذارند. بنابراین اهمیت دارد که طراحی آن با دقت انجام شود. اگر برای آشپزخانه در ویلا دارای مکان ناهارخوری و یا خوردن غذای مختصر در نظر گیریم. اغلب جای ملاقات اعضای خانواده نیز بشمار میآید.

وقتی لوازم آشپزخانه در ویلا را فراهم میکنید طوری دستگاههای را بچینید که برای انجام کار در آشپزخانه نیازی به رفت و آمد زیاد نباشد. اطمینان بیابید که فضای کافی برای حرکت وجود دارد. در صورت امکان، سعی کنید مقدار کارهایی که بطور ایستاده انجام میشوند را کاهش دهید. با تنظیم درست ارتفاع انجام کار با بلندی قد، اطمینان یابید که هیچ فعالیتی بقرار گیری بدن در وضعیت نامناسب نیاز ندارد. یکی از کارهای مورد نیاز، روشنایی مناسب در فضای کارست.

چیدمان مناسب آشپزخانه

چیدمان مناسب برای سهولت انجام آشپزی در آشپزخانه، از راست به چپ است. سطح روی کابینتهای پایینی کالا، اجاق، مکان آماده سازی، سینک ظرفشویی، سطح روی لوله فاضلاب توجه داشته باشد. که افراد چپ دست ترجیح میدهند از چپ به راست کار کنند. برای حرکت آزادنه و استفاده از لوازمی و وسایل آشپزخانه عرض ۲۰/۱ متری بین دو طرف ضروری اگر هر طرف آشپزخانه در ویلا ۶۰ سانتیمتر جا بگیرد عرض آشپزخانه مختصر میباشند این فضا ۱۰-۸ متر مربع است.

برای اهداف نقشه کشی از عرضهای زیر برای لوازم و وسایل آشپزخانه در ویلا استفاده شود. اجاق ۶۰ سانتمتر، سینک دوقلو ظرفشویی وسطح میز روی لوله فاضلاب ( شامل ماشین لباسشویی هم میباشد) ۱۵۰ سانتیمتر، یخچال ۶۰ سانتیمتر ، فریزر ۶۰ سانتمتر گنجه ها ( خوابار ، مواد پاک کننده ، ظروف سفالی و لوازم آشپزخانه) ۱۷۰ سانتیمتر اگر عرض سطح میز آشپزخانه ۲۰۰ سانتی متر باشد ۷۰۰ سانتیمتر فضای ایستادن مورد نیازست.

شما میتوانید با مراجعه به اینستاگرام مهندس بیژن صمغ آبادی یا تماس با شماره ۰۹۱۲۲۱۷۵۱۷۴ مشلوره رایگان دریافت نمایید.