کاشت گیاهان در فصل بهار

تقویم باغبانی بهار؛ بهار، بطور ذاتی، زیبایی خاص خود را دارد. اما با کمی تدبیر و دور اندیشی و انتخاب درست گیاهان، منظره رنگین باغچه را برای مدت زمان بیشتری همچنان شاداب و سرزنده نگاه داشت. استفاده از گیاهان چند ساله رنگی همچون پامچالهای زرد رنگ و شقایقهای نعمان آبی رنگ، امکان میدهد تا منظره باغچه تان را بمدت بیشتری بصورت جذاب حفظ کنید. البته اغلب گیاهان چند ساله دارای عمر گل دهی کوتاه و گلهایشان خیلی زودتر از گیاهان یک ساله دچار پژمردگی میشود.

لذا در بین آنها از وجود گیاهان یکساله ی گلدار نیز استفاده کرد. تا زیبایی باغچه تداوم بیشتری یابد. گیاهانی همچون شقایقها که خیلی زود پژمرده میشوند. را در انتهای بسترها و در بین گیاهان باغچه کاشت. زیرا هنگامی که شروع به پژمردگی میکنند. در بین سایر گیاهان باغچه مخفی و از زیبایی نمای باغچه کاشت نگردد.

آپارات گروه فضای سبز هورس را مشاهده نمایید.

برای مشاهده تقویم پاییز باغبانی کلیک نمایید.

جهت مشاهده تقویم تابستان باغبانی کلیک نمایید.

جهت مشاهده تقویم زمستان باغبانی کلیک نمایید.

گیاهان چند ساله در تقویم باغبانی بهار

تقویم باغبانی بهار؛ بطور کلی، گیاهان چند ساله در بهار به استثنای جمع آوری شاخ و برگ پوسیده و پیرایش ظاهری نیاز به مراقبت خاصی ندارند. جین کردن، مالچ پاشی زمین را قبل از این که علفهای هرز بیش از حد بزرگ شوند. انجام دهید. زیرا با کندن و از بین بری آنها، به گیاهان باغچه نیز آسیب فراوان وارد میشود. در بهار بسیاری از گیاهانی که در باغچه ظاهر میشوند. حالتی جنگلی و پس از این که درختان برگدار و از میشوند.

از این رو، در پای درختانی که سایه سنگینی ایجاد میکنند. از گیاهانی همچون شقایقها استفاده شود. چون شکوفایی گلهای آنها قبل از رشد کامل برگ درختان است. اصولاً در چنین مکانهایی نمیتوان از گیاهان دیر گل استفاده کرد. زیرا زمانی که شروع به گل دهی میکنند. همزمان با برگدار سازی درختان بود. چون از نور کافی برخوردار نمیشوند. خیلی زود پژمرده و از بین میروند.

گلهای پیازی و تقویم باغبانی بهار

تقویم باغبانی بهار؛ بهار فصل مناسبی برای کاشت و پرورش گلهای پیازی بشمار میرود. از گلهای پیازی به زعفرانها، نرگسها، لاله و سنبلها، زنبقها، گل برفها و تریولومها اشاره نمود. اغلب این گلها، بسیار مقاوم و با سرماهای دیررس بهاره دچار آسیب نمیشوند. از آنها هم در بسترهای کاشت استفاده کرد و هم با کاشت در گلدان باعث زیبایی بیشتر محیط باغچه و خانه گردید. هنگام کاشت مراقب باشد نوک پیاز رو به بالا باشد.

کاشت گیاهان چند ساله

تقویم باغبانی بهار؛ در طور سال، شاهد حضور گلهای چند ساله ی زیادی در باغچه هستید و اکنون شاهد شکوفایی آنها خواهید بود. خربقها نیز همچون گلهای پامچال در چنین روزهایی شروع به گل دهی میکنند. اما باید مراقب بود زیر با افزایش طول روز و گرمای هوا، احتمال دارد دچار آسیب شوند.

بنابراین، آنها را در مکانی نزدیک به دیوار قرار دهید. تا مقداری از طول روز را در سایه قرار گیرند. سایر گیاهان چند ساله علفی شروع به گلدهی کنند. گلهای مانند شب بوهای زرد رنگ و شقایق نعمان را دارای دامنه رنگی گسترده را بطور موقت در زیر درختان خزان دار و بوته کاشت.

بوته و تقویم باغبانی بهار

تقویم باغبانی بهار؛ بسیاری از گیاهان بوته ای، جزو گیاهان زود گل بشمار میروند. گل صد تومانی، آزالیا، ماگنولیا، آندرومدا، کاملیاها و بسیاری دیگر، سازندگان رنگهای زیبایی بهاری هستند. در این میان بوته اسپیره را زود گل دهنده ترین بوته نام برد. که با تولید گلهای کاملاً سفید برای مدت نسبتاً طولانی، محیط پیرامون خود را زیبا میسازد.

ماگنولیا نیز یکی دیگر از گلهای جذاب این گروه که با گلهای ستاره شکل و لطیف خود و با رنگهای سفید براق و مایل بصورتی، باعث زیبایی بیشتر محیط بهاری باغچه میگردد. یکی از جاذبه گلهای قبلی در این است که گلها قبل از پدیدار شدن و رویش برگها بوجود می آیند.

یاس زرد و تقویم باغبانی بهار

تقویم باغبانی بهار؛ یاس زرد را یکی از گیاهانی نامید. که در بیشتر مناطق باعث ایجاد رنگ زرد در محیط میگردد. این گیاه بوته را باید پس از گلدهی بی درنگ هرس کرد. یاس بنفش نیز یکی دیگر از گلهای بوته که بخاطر گلهای رنگی و معطرش در نزد عموم از اهمیت بسیار برخوردارست.

در مورد این گیاه که پس از پژمردن گلها، بلافاصله آنها را از گیاه جدا میگردند. بسیاری از گیاهان بوته ای، به اندازه گل میدهند.که به سختی شاخ و برگ گیاه را مشاهده نمود. گلهای صد تومانی و آزالیا نیز از جمله گیاهانی بشمار میروند. که دارای محدوده وسیعی از رنگهای با شکوه بوده و قدر مسلم به شما در طراحی باغچه کمک شایانی میکنند.

نقش رنگ در کاشت گیاهان

تقویم باغبانی بهار؛ در بسترهای رسمی میتوانید گلهای پیازی را در میان گلهای بستری پرپشت بکارید. برای نمونه، لاله دیر گل را بنفشه فرنگی، هرگز فراموشم نکن، نرگس، گل مروارید و یا شب بوهای زرد رنگ کاشت. این گیاهان بستری از یک سو باعث پوشش سطح خاک باغچه و از سوی دیگر سبب ناپدید شدن ساقه گیاهان پیازی از دید بیننده میگردند. نیز آنها را در برابر باد حفظ میکنند.

ترکیب گلهای لاله با رنگ آبی گل فراموشم مکن اثر روحبخش تولید کرده و باعث جلوه بیشتری گل لاله میگردد. سنبلهای صورتی رنگ به همراه گلهای نرگس زرد کمرنگ منظره همچون تابلو نقاشی در برابر دیدگان بیننده به نمایش میگذارند که باعث آرامش میگردد. در حالی که همین سنبلها پس از ترکیب با گلهای نرگس دارای رنگ زرد پررنگ، محیط پر انرژی و هیجان برانگیزی را خلق میکنند که شباهتی با ترکیب اولی ندارند.

با توجه به مثال فوق، آثار ترکیبی رنگ گیاهان را با یکدیگر بدقت بررسی نموده و دقیقاً با یکدیگر کاشت شوند. که اثر مورد نظر ما را پس از رشد، تامین نمایند.

کار در بسترهای غیر رسمی به مراتب ساده ترست. در اینجا به راحتی از گیاهان بطور تصادفی بهره برد. در این بسترها نیز مراقب بود تا ترکیب رنگ به سمت یک نواختی کامل و یا پریشانی بیش از حد سوق نیاید. اغلب برای طبیعی تر شدن فضای بسترهای غیر رسمی، سعی میشود گلهای پیازی را بصورت مجتمع و دسته در میان دیگر گیاهان بکارید.

کارهای لازم در بهار

تقویم باغبانی بهار؛ در مناطق سردسیر، هنگام بهار دمای هوا هنوز زیر صفر درجه ی سانتی گراد باشد اما در مناطق معتدل میتوان بسیاری از فعالیتهای خارج از خانه همچون کود دهی، پهن کردن مالچ بر روی بستر و  حتی هرس بهاره بوته در صورتی که قابل اجرا باشد را از همان ابتدای بهار آغاز شد به این نکته نیز توجه دارید. که دمای هوا و خاک هنگام کاشت بذر از اهمیت خاصی برخوردارست. بهترین زمان برای کاشت بذر، اواسط بهار که دمای خاک از ۷ درجه سانتی گردا فراتر نیست.

سعی کنیداز ایستگاههای محلی هوا شناسی همواره زمان آخرین سرمای دیر هنگام را جویا شوید زیرا هوا نسبتاً گرم بعضی از روزهای بهاری شما را فریب دهد و پس از کاشت گیاهان حساسی که بیشک زحمت زیادی نیز برای پرورش آنها کشیده اید دچار دردسرتان سازد. در مواردی هم که شما ناچار به کاشت شدید.

برای وقوع سرمازدگی دیر هنگام، آمادگی و وسایل لازم جهت مقابله با آن را از قبل تهیه نمایید. یکی از این وسایل بخاریها باغی که میتواند فضاهای کوچک را تا حدی گرم نگه داری و از آسیب سرما کاسته یا به حداقل برسانند.

در این زمان بایستی نسبت به مقاوم سازی گیاهانی که در خانه یا گلخانه نگاه داشتید، اقدام نمایید. برای این کار گیاهان را قبل از کاشت مستقیم در خاک، به مدت دو هفته در باغچه قرار داده و هنگام غروب مجدداً آنها را به گلخانه و یا خانه منتقل نمایید به مرور که هوا گرمتر شد. میتوانید بجای آن که آنها را به داخل محیطهای بسته منتقل کنید. در همان فضای بیرون قرار دهیداما بر روی آنها پوششی بگذارید تا در برابر سرما محفوظ بمانند. در انتهای ماه اول بهار، تقریباً براحتی میتوان آنها را در باغچه کاشت.

تعویض گلدانها

تقویم باغبانی بهار؛ اکنون زمان آن فر رسیده تا نسبت به تعویض گلدان گیاهانی همچون شمعدانی و گل گوشواره که در سال قبل قلمه گیری شدند اقدام شود. برای این کار از گلدانی که به قطر ۱۰ سانتی متر و خاک مناسب استفاده و سپس آن را در مکان مطلوب دور از تابش مستقیم نور خورشید بگذارید و بطور منظم آبیاری کنید.

در مورد قلمه که رشد بیشتری دارند. بایستی تعویض گلدان در چند مرحله انجام و هر بار به گلدان بزرگتری منتقل شوند. پس از هر بار جابه جایی اطمینان حاصل نمایید که اطراف ریشه را با خاک مناسب بخوبی پر کرده اید تا گیاه دچار آسیب نگردد

قلمه گیری علفی از گل گوشواره

تقویم باغبانی بهار؛ در اواسط بهار قلمه علفی را از زیر سومین یا چهارمین برگ جدا کرده  و در بستر مطلوب بکارید. روی بستر را با پلاستیک بزرگی که با برگها در تماس نباشد بپوشانید

پس از ریشه دهی قلمه و رشد اولیه، برای این که گیاه ظاهری انبوه پیداکرده و جلوه ی بیشتری داشته باشد. شروع به هرس آن کنید. برای اینکار، جوانه ی انتهایی گیاه را بچینید بنحوی که حداقل سه جفت برگ بر روی گیاه باقی بماند. پس از چند هفته، برای این که گیاه ظاهری انبوه پیدا کند. نوک جوانه کناری را نیز بچینید. در طول بهار این هرس چندین بار تکرار کنید.

نشاء کاری

تقویم باغبانی بهار؛ هنگامی که گیاهان جوان به دست آمده از طریق کاشت بذر، به اندازه ی کافی رشد نمودند. نسبت به نشاء کاری آنها اقدام کرد.

ابتدا برای شروع از ظروف مخصوص اینکار استفاده کنید. حفره با خاک پر شود و سطح آن بدون وارد سازی فشار، هموار گردد. هریک از نشاء را خیلی آرام در سوراخی که در وسط هر چاله ایجاد  کرده اید قرار داده وبه دقت آبیاری کنید

پس از چندی که نشاء به اندازه کافی رشد نمودند.  به آرامی آنها را از خاک در آورید. هنگام جابجاکردن نشاء مراقب باشید که به آنها آسیب نرسد.

بسیاری از باغبابان در هنگام کاشت، چند عدد نشاء را در کنار هم میکارند. با این کار پس از مدتی که گیاهان رشد کردند نهالی که از همه مناسب تر  باشد حفظ و بقیه گیاهان را حذف میکنند. بدون آن که به زیبایی باغچه آسیبی برسد. از گیاهان نشائی میتوان در بخشهای دیگر باغچه نیز، همچون سبدهای آویز استفاده کرد. البته در این موارد نیز نسبت به گیاهی که کاشته میشود. اطلاعات جامعی همچون قد و زنگ نهایی گیاه در دست باشد تا پس از کاشت شاهد ناهمگونی گیاهان نباشید.   

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *