تقویم باغبانی فصل پاییز

آنچه در مورد تقویم باغبانی پاییز بایست بدانید. گرچه، طبیعت با فرا رسیدن فصل پاییز شروع به پژمردگی میکند. اما با کمی برنامه ریزی و طراحی، یکی از رنگین ترین رمانها را اکنون تجربه کرد. بعنوان مثال، با هرس و پیرایش گیاهانی که حالت بد منظره به باغچه دادند. محیط زیباتری فراهم میشود. گرچه، بسیاری از گیاهان در پاییز شروع به پژمردگی میکنند. اما گیاهانی بسیاری نیز موجودند که در پاییز شروع به شکوفایی و اغلب تا زمستان منظره زیبایی را در اختیار بینندگان قرار میدهند.

جابجایی درخت در پاییز

تقویم باغبانی پاییز؛ یکی از مسائلی که همواره در ارتباط با گیاهان چند ساله در پیش روی داریم. بحث جا به جایی آنهاست. اینکار باعث میگردد که گیاه برای ادامه حیات گیاه محیط و شرایط مناسبتری در اختیار داریم.

از اواسط تابستان، به بعد، با رشد گیاهان و انبوه ظاهر آنها، کم کم نیاز به جابه جایی احساس میشود. برای جابه جایی گیاهان مختلف ، از کارشناسان این رشته کمک بگیرید. زیرا از آنجایی که هر گیاه،ریشه مخصوص به خود دارد. که از لحاظ وسعت و شکل با گیاهان دیگر متفاوت و در صورت اشتباه، گیاهی را که زمان زیادی برای پرورش آن وقت صرف کرده اید، از دست بدهید.

فیلم جابجایی درخت در تمام فصول سال در آپارات بیژن صمغ آبادی قابل مشاهده میباشد.

پاییز و حیات وحش

پرواز حشرات مختلف در باغچه آن هم زمانی که طبیعت به سمت آرامش پاییزی میرود، نوید بخش این مطلب که زندگی همچنان جریان دارد، اگرچه ظاهر آن تا حدی تفاوت نمود. خوشبختانه، گیاهان زیادی وجود دارند که در پاییز میتوانند میزبان حشرات مختلف باشند.

در کنار وجود حشرات، از حضورپرندگان نیز بهره برد. برای این منظور در مکانهای مناسبی از باغچه که مزاحمتی برای ساکنان خانه ایجان نمیکند. جایگاه مشخصی برای استفاده پرندگان مختلف قرار داده و حتی در صورت امکان برای آنها آشیانه مناسبی نیز تهیه کنید. در صورتی که لانه ی پرندگان از طراحی مناسبی برخوردار باشد. از آن بعنوان یکی از نقاط کانونی انتهای باغچه بهر برد.

روش نگهداری گل پیازی در پاییز

در پاییز تا حد زیاد بر روی گلهای پیازی در جهت زیباسازی محیط حساب کرد. گل همچون اختر، کوکب و زعفران زینتی نمونه جالبی برای این منظور هستند. شکل گل و برگ این نوع از گیاهان به نحوی که اثر رنگی مکملی با یکدیگر بوجود آورده و از به هم ریختگی رنگی جلوگیری میکنند.

روش نگهداری گیاهان چند ساله در پاییز

تقویم باغبانی پاییز؛ گلها و گیاهان چند ساله بسیاری وجود دارد که به زندگی خود در پاییز ادامه میدهند، البته گاهی با ظاهری متفاوت از همیشه، از گیاهان چند ساله که در این فصل به بقای خود ادامه میدهند. به کوکب کوهی اشاره نمود. از نقاط قوت فصل پاییز به شمار میرود. این گیاه، گلهایی شبیه به داودی دارد. با این تقاوت که رنگهای تحریک کننده بیشتری و همین موضوع باعث جلب پروانه و زنبورهای عسل میگردد. گیاه چند ساله دیگر، گل انگشتانه که اب گلهای زیبای خود قادر به رشد در محیط سایه دارست.

روش نگهداری گیاهان بوته در پاییز

در گروه گیاهان بوته نیز هنوز گیاهانی یافت میشود که قادر به ادامه ی حیات در فصل پاییز هستند. گل آویز ختمی چینی و هورتانسیاها از این گروه هستند. گلهای ابری یکی از معدود بوته گل دهنده ی پاییزی که با گلهای بادوام و پررشد خود، باعث نشاط خاطر  بازدید کنندگان میگردد.

شاخ و برگ و میوه ریز

در حقیقت، تمام شکوه پاییز در اختیار شاخ و برگ گیاهان است. در واقع پاییز تنها فصلی که زیبایی گیاهان وابستگی فراوانی به شاخ وبرگشان پیدا میکند. نقش میوه ریز پاییزی را نیز نمیتوان نادیده انگاشت چرا که براثر وجود آنها پرندگان و حیواناتی که از این میوه تغذیه میکنند نیز در محیط پیدا و حالت طبیعی تری به باغچه میدهند.

ترکیب رنگها در تقویم باغبانی پاییز

گلهای ظریف و قد بلند اختر که با حالتی مارپیچ در اطراف برگهای بیضی شکل خود رشد میکنند. در این موقع از سال رنگهای درخشانی میباشند که در ترکیب با گلهایی همچون گلهای مینا  کاشت. هارمونی زیبایی که رنگهای پاییزی خلق میکنند، میتواند با ترکیب مناسب گلها اثر بیشتری ایجاد نماید.

مرزهای گیاهان

با وجود آن که گیاهانی همچون گلهای داوودی و گلهای مینا از اصلی ترین انتخابها در مرزهای باغچه محسوب میشوند، گیاهان مناسب دیگری نیز وجود دارند که از وجود آنها بهره ی کافی برد. به طور مثال، گیاه آفتاب گردان ترکیب زیبایی را با شقایق ژاپنی گل سفید خلق میکند. همچنین، ترکیب گیاه بو مادران زرد رنگ با گل استکانی، میتواند گزینه ی مناسبی برای مرزهای طولانی باغچه باشد. یکی دیگر از گلهای زیبایی که از آن در این فصل استفاده کرد، گل سیکلامن میباشد. در کنار تمام این ترکیبات، نباید از تاثیر بافت و شکل گیاهان در نقش پس زمینه عکاسی و نقاشی، میتوانند هنر باغبانی شما را تا حد زیادی به مخاطب منتقل کنند.

کارهایی لازم باغبانی در پاییز

تقویم باغبانی پاییز؛ اینک زمان مناسب تا آماده ی انجام دیگر کارهای لازمی شوید که باید در باغچه انجام گردد. چنانچه در منطقه نسبتاً گرم قرار دهیم. با استفاده از شرایط مناسب آب و هوایی میتوانید گیاهانی همچون گلهای سوسن و پیازهای گل دهندی ی بهاری را از هم اکنون بکارید بسیاری از گیاهان چند ساله در چنین مناطقی میتوانند به رشد خود ادامه دهند. که باعث میگردد ظاهری پر پشت و به هم ریخته پیدا نمایند. یکی از بهترین راه زیباسازی باغچه، هرس و تقسیم این بوته که اکنون زمان مناسبی برای این کار به شمار میرود.

ظاهر نامرتب باغچه در پاییز

یکی از مشکلاتی که در این فصل بطور دایم با آن روبه رو خواهید بود، ظاهر نامرتب باغچه که بر اثر اجزای مرده ی گیاهی ، بوجود می آید. گاهی اوقات بعلت نبود پوشش مناسب و نیز ایجاد حالات خاص پاییزی ترجیحا برگها بر روی زمین بمانند اما چنانچه در باغچه گیاهی کاشتیم. لازم ایت جهت زیبایی محیط و نیز جلوگیری از آلودگی احتمالی که بقایای مرده ی گیاهی برای گیاهان دیگر بوجود آورند. آنها را بطور مرتی پاکیزه  نمود. قبل از فرا رسیدن سرمای زمستان تمامی پیازها، توربها و غده گیاهی را از زمین در آورده و در مکانی مناسبی انبار کنید. بکوشید از وسایل محافظی همچون داربست و پلاستیک برای محافظت از سایر گیاهان حساس که نمی توان آنها را انتقال داد استفاده کنید.

یکی از ضروری ترین عملیات باغی که در این زمان انجام گردد، شخم زنی باغچه اکنون که آفتاب هنوز زمین را گرم میکند و شخم زنی آسانتر از زمستان است. بخش که عاری از گیاه است، باید شخ زده شود. این کار باعث هوادهی خاک و کرمها، مواد مغذی را از سطح خاک به پایین برده و نیز باعث از بین روی بسیاری از علف هرز میشود.

گیاه پالایی یکی از روش های مبارزه با عوامل شیمیایی که در فصل پاییز انجام میشود.

مراقبت از گل شمعدانی در برابر سرما در پاییز

  • با استفاده از چنگک، شمعدانی را که گل دهی آنها تمام شدست. قبل از شروع یخبنیدان از خاک در آورید . به آهستگی ریشه هار تکان دهید تا خاک اطراف آنها بریزد.
  • ساقه بلند را تا حدی که ارتفاعاشان بین ۵ تا ۷ سانتیمتر برسد کوتاه نمایید،این عمل برای کاشت آسانتر آنها لازمست.
  • نمی از سین یرا مخلوط خاکی مناسب پر و گیاهان رادر آن قرار و اطرافشان را با خاک پر کنید. دفعات آبیاری، با نظم مشخصی باشد.
  • چنانچه مایل باشید زمستان گذرانی آنها در پشت پنجره آفتابگیر باشد. آنها را در گلدان بزرگ بکارید.
  • با انبار سازی به موقع گلهای شمعدانی باعث میشوید. تا آنها از سرمای زمستانه جان سالم به در ببرند.

تقویم باغبانی مهر ماه

مهر را ماه برداشت میدانیم. روزها کوتاهتر و هوا سردتر شد و شما میل چندانی به حضور در باغچه ندارید. اما هنوز هم کارهایی برای انجام دهی هست که نیاز به پشتکار شما دارد، در واقع مهر ماه زمانی که ازیک سو شرایط آب وهوای تابستان و از سوی دیگر وضعیت آب و هوایی پاییز را تجربه کرد.

برنامه ریزی برای بهار

افراد با ذوق همواره آینده نگری خوبی دارند. مثلاً آنها به محض مشاهده ی از بین روی گروهی از گیاهان باغچه، به فکر جایگزینی آنها با دسته ای دیگر از گیاهان میافتند تا منظره ی باغچه شان همواره  زیبا و جذاب باشد.. برای بهبود ساختار خاک، آن را با کودهای شیمیایی و مواد آلی و کمپوستها تغذیه کنید. این کار باعث میشود تا گیاهان بیشتری را بریا کاشت در محیط باغچه در اختیار داریم.

تقویم باغبانی آبان ماه

در این هنگام از سال گوش به زنگ تغییرات ناگهانی آب وهوا باشید اگر چه هنوز هم با وجود هوایی خنک گیاهان به رشد خود ادامه میدهند. اما شبهای سرد نشانی از نزدیکی زمستان در صورتی که از قبل پیش بیینی لازم را انجام ندهید در آینده با مشکلات جدی و سختی مواجه خواهید شد.

باغچه ی گیاهان زینتی

تقویم باغبانی پاییز؛ اگر شنا زمین چمن میخواهید و بنابه دلایلی اینکار، در بهار انجام نشده میتوانید هم اکنون نیز قطعات چمن از پیش کاشت را در کنار هم قرار دهید. همچنین بذر چمن بکارید زیرا هنوز خاک گرماست و باران به مقدار مناسب میبارد.

پاییز، زمان کارهایی همچون شخم زدن، جابه جایی گیاهان و هوادهی به خاک است. برگهای افتاده را قبل از این که به چمن هایتان آسیب برسانند، جمع و در ساخت خاک برگ از آنها استفاده کنید. این خاکبرگها میتواند ماده ای با ارزش برای اصلاح ساختار خاک باشد و یا بعنوان مالچ بر روی زمین استفاده شود. اغلب برای اینکه نقش تغذیه ای خاک برگ بیشتر شود و نیز جهت سهولت در امر پوسیدگی بهتر آن، مقداری کود اوره نیز به مخلوط اضافه میکنند.

لیست کارهایی در آبان ماه باید انجام داد

  • نگهداری از حوض ها.
  • هرس بوته خزان دار.
  • انبار سازی کوکب ها.
  • کاشت کاجهایی با ریشه توپی.
  • باغچه ی سبزیها برای جلوگیری از آسیب سبزیها در برابر سرمازدگی ، قبل از برداشت باید کارهای ویژه ای انجام شود.
  • برداشت و ذخیره سازی سیب زمینی.
  • مراقبت از درختان میوه.
  • حفاظت از بوته علفی.
تقویم باغبانی آذر ماه

تقویم باغبانی پاییز؛ در این هنگام از سال شاهد هوایی سرد در روزهایی آفتابی هستید. این روزها در باغچه گردش و طرح که برای بهبود وضعیت آن در سال بعد به ذهنتان میرسد را در دفتر یادداشت کنید. فضاهایی همچون انباری را نیز بررسی نمایید تا چنانچه نیاز به تغمیرات دارد. قبل از آغاز سرمای شدید، اصلاح شود. زیرا گیاهان وادوات زیادی را باید جهت حفاظت از آسیب باران و سرما در انباری قرار داد.

لیست کارهایی که در آذر ماه باید انجام شود
  • باغچه ی گیاهان زینتی.
  • پیازهای کاشت در بسترها.
  • تهیه قلمه چوبی.
  • باغچه ی سبزی.
  • کاشت درختان میوه دانه دار.
  • هرس درختان میوه ی دانه دار.
  • کاشت سیر.
  • گلخانه.
  • بهداشت ونظافت.

تقویم باغبانی فصل گرما تابستان را مطالعه نمایید.